Recensie: Young Sheldon – Pilot

The one and only Young Sheldon

Het is een wonder dat we nu pas geconfronteerd worden met een spin-off van The Big Bang Theory (TBBT). Dat een eventuele spin-off zou draaien om Sheldon is eigenlijk een nobrainer. Sheldon is toch het personage dat de moederserie op de kaart heeft gezet. Ik zal meteen een bekentenis afleggen: ik ben geen fan van TBBT. Desondanks heb ik toch een aantal seizoenen gezien omdat mevrouw Vevie de serie wel graag kijkt. Toen Young Sheldon werd aangekondigd was ik toch benieuwd. Sheldon is zo eigenaardig dat de zoektocht naar een jonge acteur die hem kan vertolken niet makkelijk moet zijn geweest. Na het zien van de pilot van Young Sheldon heb ik zelf nog mijn twijfels over deze serie.

Op je negende naar de middelbare school

Dat is het verhaal van de begaafde Sheldon Cooper (Iain Armitage, Big Little Lies). De jongen is zo begaafd dat zelfs zijn ouders vaak niet weten wat zij met hem aanmoeten. Dat is begrijpelijk, want je kunt niet anders dan het gevoel krijgen dat je intelligentie verbleekt naast deze wonderboy. Omdat Sheldon zo ‘anders’ is kan hij ook niet altijd opschieten met zijn broer en zus. Dat wordt nog wat voor zijn broer die het jongere broertje nu in zijn klas krijgt. Auw! Zoals wij weten is dit een jongen met een gebruiksaanwijzing. Het komt erop neer dat iedereen (vooral zijn middelbare school) zich zal moeten aanpassen aan Sheldon. De pilot laat zien dat dit voor de meesten niet makkelijk zal zijn.

Zal Young Sheldon in de smaak vallen bij de fans van TBBT? Een groot deel van dat publiek zal zeker kijken. En, een groot deel van dat publiek zal tot de conclusie komen dat het toch niet hetzelfde is. TBBT is een multi-cam comedy (voor een publiek of met lachband), dit is een single-cam comedy. De feel is dus al meteen anders. Het succes van de moederserie wordt vaak toegeschreven aan Sheldon, maar personages als Howard, Raj en Leonard zijn ook erg waardevolle spelers. Het zijn de sidekicks die de serie vaak ook op hun rug nemen. Young Sheldon zal dus vermoedelijk ook dat soort personages gaan introduceren. Zie het als het verdelen van de last. Dat is gewoon erg belangrijk voor comedy’s: je hebt over het algemeen meerdere personages nodig waar je op kunt terugvallen.

De spotlights op Sheldon

Hoe brengt de jonge Sheldon het er zelf van af? Iain Armitage is een goede jonge acteur. In Big Little Lies kwam hij goed uit de verf. Het valt hier meteen op dat de jonge Sheldon niet zo eigenaardig is als de volwassen versie. Niet qua spraak en ook niet in zijn houding. Hij is zeker anders dan zijn omgeving, dat zie je als kijker meteen. Toch weet hij in de pilot (nog) niet de essentie van Sheldon weer te geven. Ik denk dat meerdere mensen dit zullen opmerken en zelfs over zullen vallen. Wat ook opvalt is dat zijn gezin een ander accent hanteert. Zij spreken met een Texaans accent en onze kleine man niet. Dat is toch opmerkelijk. Het is nog niet waterdicht. Dit is echter de pilot, dus we kunnen het scharen onder opstartproblemen. Toch moet Young Sheldon oppassen. Als het enige wat doet denken aan Sheldon de voiceover van Jim Parsons is… dan heeft de serie een probleem.

De humor in de pilot is minder flauw dan in TBBT. Althans, als je kunt lachen om wat je te zien krijgt. Meer dan een glimlach heb ik niet op mijn gezicht getoverd. Het zal lastig worden voor deze serie waar mensen toch bepaalde verwachtingen van hebben. Er zullen zeker genoeg kijkers zijn die een heel ander beeld hebben van het verleden van Sheldon en zijn naasten. Dat houdt dus in dat kijkers zullen afhaken als de serie dat beeld verloochent. Remakes, reboots of spin-offs zijn daarom altijd tricky. Ik vraag mij zelf af of Young Sheldon wel nodig was. Dit is voor mij een spin-off die valt in de niet-omdat-het-moet-maar-omdat-het-kan-categorie.

We zullen het zien

Young Sheldon banner Meneer Vevie

Gelukkig slaat niemand een modderfiguur. De ouders van Sheldon zijn prima en ook de jonge acteurs die zijn broer en zus spelen zijn niet onverdienstelijk. Het slagen van deze serie zal niet aan hen liggen. Ik ben zelf nog niet overtuigd, maar ik schrijf de serie nog niet af. Dit begin is niet slecht, het maakt echter niet meteen nieuwsgierig naar het vervolg. Maar goed, de pilot van TBBT werd ook niet positief ontvangen en nu is het een van de populairste comedy’s op televisie. We zullen het dus zien. Ik wens Young Sheldon in ieder geval succes, want de serie moet aan de bak. Like seriously

Heb je de pilot gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!