Recensie: White Gold – Seizoen 1

Everybody wants that White Gold, baby

Is het verkopen van dubbelglas ooit zo flitsend geweest? Vast niet. Vincent Swan (Ed Westwick) doet in ieder geval zijn best als arrogante verkoper in White Gold. Dus wie twijfelt aan zijn verkoopskills, moet zeker niet bij Vincent in de leer gaan. Hij en zijn verkoopteam sjoemelen zich namelijk wat af. Dat is leuk voor ons, maar niet voor degenen die hun spul kopen. White Gold is een serie van de BBC, dat al vernieuwd is met een tweede seizoen. De serie is sinds enkele weken ook te zien op Netflix, aangezien Netflix een deal heeft gesloten met de BBC. Dat is wederom leuk voor ons, want dit is een hele leuke serie.

Go, Vincent. Go, Vincent!

De serie speelt zich af in de jaren 80′ en is gesitueerd in Essex, Engeland. Vincent Swan wordt ontslagen en tracht weer aan een baan te komen. Hij weet de eigenaar van een firma dat dubbelglas verkoopt te overtuigen en deze biedt hem vervolgens een baan aan. Binnen no time floreert het verkoopteam en Vincent waant zich on top of the world. Vincent wordt steeds arroganter, wat natuurlijk betekent dat hij zich meer en meer in de nesten begint te werken. Daarbij begint ook zijn privé-leven eronder te lijden. In het eerste seizoen zien wij de struggles van Vincent en wat hij er allemaal voor over heeft om de top te bereiken.

Meneer ging lekker op White Gold, mates! Ik houd wel van dit soort droge Britse humor. Vincent Swan doorbreekt voortdurend de vierde muur en spreekt ons vrij arrogant toe. Dit is in ieder geval geen serie voor kijkers die niet houden van een alfaman. Swan wordt ook goed gecompleteerd door collega’s Brian Fitzpatrick (James Buckley) en Martin Lavender (Joe Thomas). Het is dit disfunctioneel trio dat het hart vormt van deze serie. De rolverdeling is bekend, maar je hebt wel dit soort figuren nodig om de hoofdpersoon wat tegengas te geven. Hetzelfde geldt voor een film als The Wolf of Wallstreet, waar de sidekicks voor de hilariteit zorgde. Een lul als protagonist is leuk en aardig, maar het moet niet over het randje gaan. Als het er echt op aankomt zien kijkers toch vaak liever personages waar zij enige sympathie voor kunnen opbrengen.

At your service

White Gold banner

Het succes van White Gold hangt dus zeker af van of je Vincent Swan kunt pruimen. Als je daar in slaagt, vliegen er genoeg ‘fucks’, leuke situaties en andere ongein je om de oren. Soms is het namelijk gewoon simpel. Dit is een serie die ons wilt laten lachen om de capriolen die de mannen uithalen en doet verder niet te hoogdravend. Het is dus geen serie waar het woord comedy ver te zoeken is, zoals wel het geval is in een redelijk aantal comedy’s die dat tegenwoordig alleen zijn in naam. De kijker die houdt van de 80’s, van Britse humor en van dit soort mannekes, mag gerust plaatsnemen aan de tafel. Pak wat eten erbij en je drankje naar keuze. Dan zul je sneller klaar zijn met dit seizoen, dan Frank de Boer bij Crystal Palace.