Recensie: Voetbalmaffia – Schuld (Eerste aflevering)

De Voetbalmaffia deinst nergens voor terug

Matchfixing is een groot probleem, althans dat wil Voetbalmaffia ons duidelijk maken. Niet alleen dat het een groot probleem is, maar ook een gevaarlijke onderneming. De serie begint namelijk met de zelfmoord van een Belgische keeper. Het is dus menens en dit kan er gebeuren wanneer je je inlaat met malafide figuren/praktijken. De boodschap komt over en in potentie kan dit een boeiende serie opleveren. We weten dat er grof geld wordt verdiend aan het gokken/wedden op wedstrijden. Niet alleen door mensen buiten het veld, maar ook door de spelers die in het veld staan. Het aanbod van een flinke pak geld op je bankrekening wordt ook vrij interessant als dat pak geld meer inkomsten genereert dan een carrière in de sport.

Ik maak je een aanbod dat je niet kunt weigeren…

Johnny de Graaf (Chiem Vreeken) is een profvoetballer in Italië. Door een blessure is hij maanden niet in actie gekomen. Nu het moment om te spelen eindelijk daar is, blijkt dat een investeerder andere plannen heeft. Johnny wordt uit het niets handelswaar, een poppetje waar anderen de touwtjes van in handen hebben. Dat is erg, maar Johnny heeft een nog groter probleem: hij heeft een schuld bij een aannemer waarbij je geen schuld wil hebben. Met andere woorden: Johnny is de lul wanneer deze aannemer zijn geld niet krijgt.

Daarnaast worden wij ook geïntroduceerd aan Floris Hulsscher (Mingus Dagelet). Floris is stout geweest. Hij is namelijk op eigen houtje zaken aan het doen en doet dit tegen de wens van zijn werkgever. Die sommeert hem daarom om naar Thailand te komen. Dat kan dus nog fout aflopen voor Floris. Zijn zus Gwen (Maryam Hassouni) is een ambassade-medewerker die in Thailand een groot voetbaltoernooi organiseert. Wanneer Floris in Thailand verschijnt is zij blij, maar dat verandert snel wanneer Floris verdwijnt. Een ding is zeker: het leven van Johnny en Gwen is er niet makkelijker op geworden.

Reclame om op het rechte pad te blijven

Producent Jan Albert de Weerd zei het volgende: “matchfixing is de grootste bedreiging voor het voetbal. Wereldwijd wordt er jaarlijks voor 750 miljard dollar gewed op voetbaluitslagen. Recente onderzoeken laten zien dat ook in Nederland spelers, en clubs onder invloed raken van de gokmaffia.” Wat vooral bij Johnny en Floris naar voren komt is hun naïviteit. Het is het kenmerk van mensen die denken snel en makkelijk geld te kunnen verdienen, maar niet helemaal stilstaan bij de consequenties. Met hun handelingen brengen zij niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook hun naaste omgeving. Ze spelen een gevaarlijk spel, dat ze eigenlijk niet moeten spelen. Dat is interessant en daar moet Voetbalmaffia zich voornamelijk op richten. Op hoe kwetsbaar mensen kunnen zijn, wat voor impact dit heeft op hun omgeving en waarom zij zich laten verleiden tot matchfixing.

De boodschap komt dus wel over, alleen weet ik niet (op basis van deze aflevering) of de serie veel kijkers nieuwe informatie zal geven. Ik denk dat de meeste kijkers wel weten waartoe de maffia in staat is. Dat spelers inwisselbaar zijn en vaak simpelweg handelswaar zijn van louche zaakwaarnemers en investeerders, is ook bekend. Maar goed, de makers hebben ook aangegeven dat hun voornaamste doelstelling het maken van een spannende dramaserie is. Om voorlichting is het hen minder te doen. Let, trouwens, op de zaakwaarnemer van Johnny die duidelijk is gemodelleerd naar de bekende zaakwaarnemer Mino Raiola. Ik ben daarom benieuwder naar Gwen’s verhaallijn in Thailand. Hoe de zoektocht naar haar broer zal verlopen en met welk gevaar zij te maken krijgt.

Nog niet helemaal overtuigd

Voetbalmaffia banner

De eerste aflevering is redelijk, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Sommige dingen liggen er wat dik bovenop. Daarnaast werd ik ook niet echt verrast door dit begin. Je ziet waar het heen gaat en je leert nog te weinig kennen van de personages om je echt druk te maken over hun lot. Het kan best dat bepaalde kijkers kijken naar Johnny en Floris en zeggen: ‘eigen schuld, dikke bult’. Ik kan (nog) geen sympathie opbrengen voor wat er gebeurt met hen en wat hen mogelijk te wachten staat. Voetbalmaffia houd je niet meteen in de greep. Maar goed, ik heb vertrouwen in Maryam Hassouni en de overige acteurs zijn ook niet verkeerd. Nu is het alleen te hopen dat er meer scherpe randjes komen.

Ik denk inderdaad dat dit beter werkt als een spannende dramaserie, vol met personages die veel te verliezen hebben. De scènes in Italië boeien toch wat minder en ik ben niet echt onder de indruk van hoe dat wordt neergezet. Op zich is het opmerkelijk dat het sportgedeelte het minst uit de verf komt. Dus hopelijk gaat de spanning omhoog in de resterende afleveringen en worden de hoofdrolspelers flink in het nauw gedreven. Dan knopen zij misschien definitief in hun oren dat dit een wereld is waar je ver van wilt wegblijven.

Voetbalmaffia is vanaf 5 november (2017) te zien op NPO 3 om 20.25.