Underground – The Macon 7 (Pilot)

Underground maakt indruk

Als je het bloed onder de nagels vandaan wilt halen bij een donker persoon, dan moet je op de proppen komen met films/series over slavernij. De kans is groot dat Meneer dan net zo kijkt als Aldis Hodge op de poster hierboven. Hiermee zeg ik natuurlijk niet dat iemand met een andere huidskleur niet boos kan worden om dit thema, maar ik denk wel dat het voor mensen met dezelfde huidskleur extra pijnlijk is om dit type onrecht aan te zien. Underground is voor mij als Surinamer dan ook tegelijk een extreem boeiende en lastige zit. Ik heb altijd het gevoel dat dit ‘mijn mensen’ zijn. Wetende dat mijn voorouders ook op een boot zijn gepleurd en vervoerd naar Suriname. Dat is toch een deel van onze (en ook de Nederlandse) geschiedenis waar je niet omheen kunt.

In The Macon 7 zien wij dan ook hoe slaven mishandeld worden. Wij zien hoe hun slavenmeester (en zijn zichtbaar genietende vrouw) hen onder de duim houdt en hoe hij hen disciplineert wanneer dat nodig is. Belangrijker is dat een groep slaven, onder leiding van Noah (Aldis Hodge, The After), plannen smeed om te ontsnappen van de plantage. Dat wordt nog een hele gebeurtenis, want slavenhandel is big business. Premiejagers verdienen goed geld met de jacht op slaven. Zij weten dus op voorhand dat zij opgejaagd zullen worden en dat hun slavenmeester het er zeker niet bij zal laten zitten. Noah weet echter dat er meer is in het leven dan dit. Dit is simpelweg geen leven. Dat is wat Rosalee (Jurnee Smollett-Bell, Friday Night Lights) zich ook steeds meer gaat beseffen. Het zal ongetwijfeld niet lang duren voordat Noah en Rosalee de handen ineen slaan en beginnen aan het grootste gevecht ooit: het gevecht om hun vrijheid.

Underground is een serie met een uitstekende cast: naast Hodge en Smollett-Bell zijn ook nog Mykelti Williamson (Justified), Christopher Meloni (Law and Order SVU), Johnny Ray Gill (Rectify), Jessica de Gouw (Arrow), Marc Blucas (Neccessary Roughness) en Adina Porter (The 100) in prominente rollen te zien. Ik ben na de eerste afleveringen zeker benieuwd geworden naar het verdere optreden van Meloni. Zijn personage kon ik namelijk niet meteen plaatsen en ik heb het idee dat de serie nog wat achter de hand houdt wat hem betreft. De serie heeft ook een rol weggelegd voor een echtpaar dat zich sterk maakt voor het lot van de slaven. Ik ben benieuwd naar hoe zij zich gaan staande houden in een deel van Amerika, waar slavernij er gewoon bij hoort. Het is net als je tandenpoetsen. Het hoort. Het gaat wat dat betreft altijd om consequenties. Het juiste doen in een wereld die verre van juist is, zal je niet in dank worden afgenomen.

Wat ook opvalt is de muzikale begeleiding. John Legend fungeert als uitvoerend producent en die zal zeker invloed hebben gehad op de muziek die te horen is. Er wordt gekozen voor Hip-Hop en dat is natuurlijk een muzieksoort die in die tijd nog lang niet bestond. Wat mij betreft voegt de muziekkeuze zeker wat toe, net als de score van Cliff Martinez The Knick net dat beetje extra geeft. Hip-Hop is namelijk ontstaan als ‘een voice of the people’. Een manier waarmee de zwarte bevolking zich kon uitspreken over hun rol in de maatschappij en de problemen waar de zwarte gemeenschap mee te kampen had. Het gaf een platform aan zij die nooit gehoord werden. Het gaf men een middel om te ageren tegen ‘The Man’. Hip-Hop is daarom uiterst geschikt voor een serie als Underground.

Underground is een hele interessante serie. Het thema is natuurlijk niet nieuw meer, maar wat mij betreft blijft het indrukwekkend als het goed uitgevoerd wordt. De vraag is echter hoe je dit op de beste manier vertelt in een serie. Slavernij, en de verschrikkelijke omstandigheden waar deze slaven in leefden, hakt erin. Het is pijnlijk om te zien. Het is onbehaaglijk en ongemakkelijk. Wil je tien afleveringen kijken naar angst, pijn, verdriet en diverse gruwelijkheden? De zes afleveringen van The Book of Negroes waren daarom precies goed. Je zult er in ieder geval een draai aan moeten geven. Underground doet dat door zich te focussen op de ontsnapping van de plantage door een groep moedige slaven. Dat voegt een thriller-aspect toe die ik zeker verwelkom.

Underground ziet er goed uit. De serie weet het lot van deze slaven goed over te brengen. Er gebeuren een aantal dingen die je als mens laat afvragen of het het wel waard is om te leven in een wereld als deze. Eigendom zijn van een ander. Constant gedenigreerd worden en behandeld worden als vee. Ik neem het niemand kwalijk die een eind aan zijn leven wilt maken in dit soort situaties. Wat in Underground gebeurt is niet humaan en laat het slechtste zien in de mens. Het laat mij mijzelf afvragen hoe je als mens voor jezelf kunt rechtvaardigen dat je dit een ander mens aandoet.

Underground Banner Meneer Vevie

Het eerste seizoen telt tien afleveringen. Het goede nieuws is dat de serie goed ontvangen is door critici en het publiek. De serie werd dan ook de best bekeken originele serie van WGN America ooit. Dat doet mij zeker goed. Het geeft aan dat mensen geïnteresseerd zijn in dit soort verhalen. Bepaalde plots beloven ook dat het nog een spannende en helse rit gaat worden. De serie toont mensen die durven te vechten voor waar zij in geloven. Die durven te vechten voor waar zij recht op hebben. Simpelweg omdat zij door hun huidskleur niet minder mens zijn dan de mensen die denken dat zij boven hen staan. Het gaat over je lot niet zomaar accepteren en zelf in opstand komen om je lot te veranderen. Meneer Vevie staat helemaal achter deze boodschap.

De trailer:

6 Comments

  1. Frits maart 13, 2016
    • Meneer Vevie maart 13, 2016
      • Frits maart 14, 2016
        • Meneer Vevie maart 14, 2016
  2. eltana mei 11, 2016
    • Meneer Vevie mei 11, 2016

Geef een reactie