Recensie: The Punisher – Eerste afleveringen

Frank Castle is The Punisher

Frank Castle is even vloeiend met een vuurwapen als ik met een pen. Dit is een gozer die je s’avonds niet in een steegje wil tegenkomen. Of overdag. Deze schietgrage vent zie ik wel graag op mijn televisie, zeker na zijn sterke optreden in het tweede seizoen van Daredevil. Castle was bijna de enige die dat seizoen kijkbaar maakte. Sindsdien zijn alle Marvel-series op Netflix niet bepaald de moeite waard, met Iron Fist als dieptepunt. Lukt het The Punisher om iets van de glorie te herwinnen?

Geen man om mee te sollen

Frank (Jon Bernthal) heeft nadat wij hem voor het laatst zagen in Daredevil al zijn tegenstanders de dood ingejaagd. We kunnen de man net zo goed Magere Hein noemen, want waar hij verschijnt worden mensen getrakteerd op de dood. Dat cadeau kun je mij besparen. Frank is echter niet klaar: door de eerste drie afleveringen wordt duidelijk dat er nog meer mensen op Frank’s hitlist staan. Er lopen namelijk nog mensen rond die met de moord op zijn gezin te maken hebben. Dat betekent dat de man weer zijn wapens kan afstoffen en de plicht roept.

In de eerste afleveringen maken wij kennis met veteranen die met Frank gediend hebben. Daarnaast maakt Karen Page (Deborah Ann Woll, Daredevil) weer haar opwachting. De dingen die Frank heeft uitgespookt in Afghanistan komen weer naar boven en daar kleven consequenties aan. Dit seizoen vecht Frank tegen zijn innerlijke demonen en probeert hij voorgoed af te rekenen met het verleden. En, de puinhoop die hij zelf mede gecreëerd heeft.

Dezelfde problemen

Ik zal eerlijk zijn: de eerste afleveringen van The Punisher kennen dezelfde problemen als de andere Marvel-series op Netflix. De pacing (het tempo, de opbouw) is weer een probleem. De afleveringen duren lang en er gebeurt niet veel. In de eerste twee afleveringen gebeurt er vrijwel niks tot de afleveringen bijna zijn afgelopen. Het is traag, traag, traag, bruut geweld en weer traag, traag, traag. Er wordt veel gesproken door personages die niet bijster boeiend zijn en als Frank niet op het scherm is boeit het veel minder.

We zien een agente, Dinah Madani, die een moord onderzoekt die in Afghanistan is gepleegd. Ze wordt tegengewerkt door haar leidinggevende. We zien ook een hacker die met de zaak te maken heeft. En ondertussen… ondertussen is het, zoals gezegd, wachten tot Frank weer ten tonele verschijnt. Na drie afleveringen lijkt het al duidelijk dat de makers niet van de fouten van de andere Marvel-series hebben geleerd. Door Jon Bernthal (die écht de enige reden is om te kijken) kijk ik door, maar ik vrees dat The Punisher geen hoogvlieger wordt.

Veteranen in de hoofdrol

Waar Jessica Jones vrouwen een platform gaf en Luke Cage de Afro-Amerikaanse gemeenschap, werpt The Punisher een blik op veteranen. We zien bijeenkomsten van oud-militairen die openhartig praten over het leven na de militaire dienst. Dan wordt duidelijk waar ze tegenaan lopen en welke moeilijkheden zij ervaren. Dat beeld kan ik enorm waarderen, want wat veel veteranen meemaken in Amerika is schrijnend. Mensen die hun leven en welzijn hebben gegeven voor de staat, die door dezelfde staat in de steek worden gelaten. Dat is denk ik ook het thema van The Punisher: de lichamelijke en geestelijke littekens die oorlog kunnen achterlaten.

Het thema is dus prima. Het probleem is, helaas, dus weer de uitvoering. Ik kan nu al bijna met zekerheid stellen dat ik na dertien afleveringen zeg dat dertien afleveringen niet nodig waren. Het blijft mij verbazen dat de televisieafdeling van Marvel dit zelf niet in ziet. Of wel ziet, maar er simpelweg niks aan doet. Ik denk eerlijk gezegd dat in reflectie het idee van Marvel op Netflix, beter is gebleken dan de uitvoering. The Punisher is tot nu toe beter te pruimen dan Iron Fist, maar daar win je geen medaille voor, ofzo. Daarvoor hoef je jezelf niet op de borst te kloppen.

Hopen op beterschap

The Punisher banner

Ik hoop echt dat de resterende afleveringen beter zijn. Jon Bernthal levert weer uitstekend werk en is extreem kijkbaar in deze rol. Helaas laat het script hem in de steek. Ik huiver, omdat de andere Marvel-series meestal sterk begonnen en dan minder werden. The Punisher begint echter al met dezelfde problemen die zijn collega’s kenmerken. Ik vrees dat dit een lastig verhaal wordt, maar voor jou kijk ik door, Jon…

Heb je de eerste afleveringen al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!