Recensie: The Marvelous Mrs. Maisel – Eerste afleveringen

Er is maar één The Marvelous Mrs. Maisel

“Rachel Brosnahan (House of Cards) speelt in The Marvelous Mrs. Maisel Miriam ‘Midge’ Maisel, die alles heeft wat haar hartje begeert – de perfecte man, twee kinderen en een prachtig Upper West Side appartement waar ze elegante diners kan hosten. Haar perfecte leventje komt echter plotseling op z’n kop te staan en Midge ontdekt een verborgen talent. Ze neemt het heft in eigen handen en bestormt de wereld van stand-up comedy… wat uiteindelijk zal leiden naar een plekje op Johnny Carson’s bank.”

You go, Miriam

De pilot van The Marvelous Mrs. Maisel kwam eerder dit jaar uit tijdens Amazon’ pilotseason. Ik heb Midge toen aan mij voorbij laten gaan, maar ik ben blij dat ze mij nu wel heeft uitgenodigd. Haar pitch was overtuigend, want de eerste afleveringen van deze serie zijn leuk. De serie komt van Amy Sherman-Palladino (Gilmore Girls) en dat merk je. Het is net alsof je een oude bekende tegenkomt wanneer er dialogen van de tong van deze personages rollen. Het spettert, het sprankelt en het is heerlijk om naar te luisteren. Wat een ieder ook vindt van Gilmore Girls: in de eerste seizoenen waren de spraakwatervallen van de dames echt een homerun.

Dit is een serie die een vrouw probeert te herdefiniëren. Midge is namelijk vooral een dochter, een moeder en de vrouw van. Wanneer alles crasht als de beurs op Wallstreet, zakt natuurlijk de grond onder haar voeten vandaan. Tot ze uiteindelijk zelf ook doorkrijgt dat ze meer in haar mars heeft dan in de keuken staan en luiers verschonen. Het is een knop die moet omgaan en dat proces wordt leuk om te volgen. Wat dat betreft is dit een verhaal van empowerment. Dat alles met als decor het New York van de jaren 50. De sets, de aankleding, de periode: het ziet eruit als een million bucks.

Wanneer je bent verwend met talent

Midge ontdekt dat ze goed is op de planken. Waar anderen schaamteloos materiaal jatten, kost het haar geen moeite om origineel te zijn en zichzelf bloot te geven. Kijk, daar moet je dan ook wat mee doen, toch? Het zou zonde zijn als je dat niet doet. En het moet gezegd worden: Rachel Brosnahan is een ster. Het is gek om te zeggen over iemand die al eens was genomineerd voor een Emmy, maar deze rol gaat haar op de kaart zetten. Niet alleen op de kaart van Meneer. Zo vlak bij de Golden Globes… Daar zit een nominatie aan te komen. Brosnahan is een hele charmante en goede actrice.

Je moet wat kunnen om met dit personage en met deze dialogen uit de voeten te kunnen. Het is echter aan de hakken van Brosnahan wel toevertrouwt. Emmy-winnaar Tony Shalhoub speelt haar vader. Michael Zegen (Boardwalk Empire) en Marin Hinkle (Two and a Half Men) spelen respectievelijk haar man en haar moeder. The Marvelous Mrs. Maisel heeft veel om enthousiast over te worden, zeker voor liefhebbers van het genre. Als het niveau van de eerste afleveringen zich voortzet, dan kijken we naar een van de betere series van 2017.

Midge komt er wel

The Marvelous Mrs Maisel banner

Daar ga ik zeker van uit. Ik verwacht ook veel van de interactie tussen Midge en Susie Meyerson (Alex Borstein), de gevatte dame die Midge onder haar hoede neemt. Dat kan een dynamisch duo worden. Ik verwacht veel van The Marvelous Mrs. Maisel. Laten we proosten op Midge’s weg naar de showbusiness. Weet je, er zijn altijd personen waarvan we zeggen; ‘ooh, die komt wel op z’n pootjes terecht.’ Midge is daar ook eentje van.

Het eerste seizoen van The Marvelous Mrs. Maisel gaat op 29 november in première op Amazon Prime Video.

Heb je de eerste afleveringen al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!