Recensie: The Long Road Home – Eerste afleveringen

Niemand hield rekening met The Long Road Home

The Long Road Home van National Geographic vertelt het waargebeurde verhaal van een divisie Amerikaanse soldaten die in 2004 voor een ogenschijnlijke routineklus naar Irak wordt gestuurd. Ze lopen echter in een genadeloze hinderlaag bij Sadr City, Baghdad. Het is het begin van een felle en heldhaftige strijd, terwijl 7.000 kilometer verderop hun families 48 uur lang in zenuwslopende onzekerheid bidden voor een goede afloop. The Long Road Home is gebaseerd op waargebeurde feiten uit het gelijknamige boek van Martha Raddatz. Iedere aflevering vertelt het verhaal vanuit het perspectief van een andere militair.

Wanneer een routineklus uit de hand loopt

The Long Road Home begint uitstekend! Ik ging heel hard op deze twee afleveringen. Het mooie is dat we kunnen zien dat de makers echt een reëel beeld willen neerzetten. Dus geen superstoere militairen die zichzelf op de borst kloppen. Geen Rambo’s die nog net geen koprollen doen tijdens vuurgevechten, etcetera. Nee, we zien mensen van vlees en bloed. We zien genoeg beelden van het thuisfront en hoe zij de uitzending van hun geliefden ervaren. De solidariteit die je ziet tussen de vrouwen/familieleden is heel mooi. Wie weet namelijk beter wat je meemaakt dan de vrouwen/familieleden die hetzelfde meemaken? Het thuisfront staat even centraal. Je moet sterk zijn om te leven in angst en onzekerheid. Wellicht zijn zij de echte helden?

Elke militair probeert namelijk na hun missie terug te keren naar hun geliefden. Dat komt goed over in de vele scènes waar de onzekerheid/angst onder hen tastbaar is. We zien soldaten huilen, vrezen en rouwen wanneer zij middenin de actie zitten. Let op het moment dat een soldaat een vijand moet uitschakelen en daar zichtbaar door aangedaan is. Dit is geen grap. Dit is geen oefening. Niemand kan je hierop voorbereiden. Nu staan echte levens op het spel. Inclusief dat van jezelf.

Hier is over nagedacht

Wat op het scherm getoverd wordt is heel boeiend. The Long Road Home is veel realistischer dan de andere drie militaire dramaseries die deze herfst in première zijn gegaan: The Brave, Seal Team en Valor. De echte militairen die deelnamen aan deze missie waren vaak ook aanwezig op de set om te consulteren en te verklaren hoe bepaalde momenten zich echt hebben afgespeeld. The Long Road Home komt over als een serie die met zorg is gemaakt. Die eer wil doen aan wat deze mensen hebben meegemaakt, zonder het te willen romantiseren.

Het is spannend en claustrofobisch wanneer je doorkrijgt dat de soldaten in de val zitten. De actie die daarop volgt wordt goed geregisseerd door Phil Abraham, een regisseur die afleveringen van vele topseries heeft geregisseerd. Niks hoeft aangedikt te worden want de realiteit is al beangstigend/spannend genoeg. De serie geeft een interessante en gelaagde kijk op hoe de militairen (van de soldaten tot de leiding) dit voorval ervaren en met welke emoties zij worden geconfronteerd. Daarnaast wordt de serie bevolkt met goede acteurs als Michael Kelly (House of Cards), Sarah Wayne Callies (Colony), Jeremy Sisto (Suburgatory) en Jason Ritter (Kevin (Probably) Saves the World).

Moge jullie geliefden jullie weer in de armen sluiten

The Long Road Home banner

Dat is natuurlijk het enige waar je aan denkt: ‘zie ik mijn geliefden nog terug?’. Mijn respect gaat dus uit naar iedereen die zijn leven op het spel zet voor zijn vaderland. Het is niet niks. Een partner van een militair vraagt zich daarom terecht af of haar man nog wel hetzelfde is bij terugkomst. Begrijpelijk, want alle shit die je ziet tekent je voor de rest van je leven. Daarnaast zijn er genoeg verhalen over veteranen die hun draai niet kunnen vinden bij terugkomst. Die kampen met posttraumatische stress. Laten we het maar niet hebben over de vele veteranen die min of meer aan hun lot worden overgelaten wanneer zij weer in The States zijn. Om een lang verhaal kort te maken: The Long Road Home mag wat mij betreft niet gemist worden!

Heb je de eerste afleveringen al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina?