Recensie: The Good Doctor – Pilot

The Good Doctor is een goede dokter

Ik geef het toe: ik houd niet echt van medische series. The Good Doctor zou ik niet meteen op mijn kijklijst plaatsen. Het is gebaseerd op de Koreaanse serie Good Doctor. Ik heb dan wel weer het idee dat iemand die het genre een warm hart toedraagt, er misschien een leuke nieuwe serie bij krijgt. Het is natuurlijk niet zo dat dit meteen geskipt moet worden omdat Meneer er niet lekker op gaat. Als er iets is dat ik hier op mijn plekje op het wereldwijde web vaak zeg, is dat je het altijd zelf moet proberen. Wat niet werkt voor mij, kan namelijk wel werken voor jou. The Good Doctor heeft best potentie. Dan moet het echter wel minder formulematig te werk gaan.

Shaun Murphy is niet zomaar een dokter: hij is The Good Doctor

Dat klopt. Shaun Murphy (Freddie Highmore) lijdt aan het savantsyndroom, een vorm van autisme waarbij iemand heel veel talent heeft op een bepaald terrein. Shaun heeft een moeilijk leven gehad, (dat wordt wel duidelijk door de flashbacks), maar heeft zich desondanks toch opgewerkt tot chirurg. Hij maakt zich klaar voor een belangrijk sollicitatiegesprek bij het St. Bonaventure ziekenhuis in San José. Daar zal hij het bestuur van het ziekenhuis moeten overtuigen van zijn kunnen, want door zijn stoornis staat hij bij de meesten al met 0-1 achter. Er schijnen, gelukkig voor Shaun, al genoeg briljante momenten door, waardoor het voor ons duidelijk wordt dat het ziekenhuis hem niet zal afwijzen. Niet boos worden, want dit is geen spoiler. Een tweede aflevering zou namelijk lastig worden, wanneer ze de man een halt toe hadden geroepen.

Het probleem van deze pilot: het ligt er allemaal wel dik bovenop. Dan heb ik het niet over de uitkomst van zijn sollicitatiegesprek. Ik heb het over het ongeluk in het begin van de aflevering dat je meteen ziet aankomen. Bepaalde hookups die meteen duidelijk zijn. Het volgt een duidelijke formule waar niet van wordt afgeweken. Het lijkt of The Good Doctor hokjes afvinkt. Eerst wat flashbacks, dan een showcase waar Shaun kan laten zien hoe briljant hij is (en onze harten kan veroveren) en dan het sollicitatiegesprek. Het is altijd jammer als je als kijker meteen grotendeels weet waar het heen gaat en welke personages welke rollen op zich nemen, etcetera.

Weer iemand die ‘speciaal’ is

Ik denk dat een redelijk aantal kijkers hier wel over zal struikelen. Het lijkt steeds meer zo dat er een gimmick nodig is om kijkers te trekken. De laatste jaren zien we steeds meer series over personages die een stoornis hebben of een bepaalde gave (noem ze zelf maar op). De protagonist is ‘specialer’ dan de rest én er wordt vaak geen kans onbenut gelaten om ons erop te attenderen hoe briljant het personage is. Misschien vertrouwen zenders er niet meer op dat een verhaal ook op eigen benen kan staan, zonder dat er bepaalde ingrepen voor nodig zijn. Als televisievolger valt dit op. Ik begrijp het wel, want lineaire tv verliest jaarlijks steeds meer kijkers. Dus zie je dat men eerder gaat voor een safe bet, dan dat er risico wordt genomen.

Ik moest wel wennen aan hoe Freddie Highmore het personage speelt. Highmore is een goede acteur, dat heeft hij wel bewezen in Bates Motel. Ik zelf had pas halverwege de pilot het idee dat hij in zijn rol zat. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar de wisselwerking tussen Shaun en Claire (Antonia Thomas). Zij wordt zijn kompas en zal hem onder haar hoede nemen. Het kan een mooie verstandhouding worden, vooral omdat Thomas erg likeable is. Ze zijn allebei underdogs die zich proberen te bewijzen. Het ligt dan voor de hand dat de twee veel aan elkaar zullen hebben. Let, trouwens, ook op het moment dat Shaun een van de hoofdchirurgen op zijn plek zet. Een mooi moment en al een kleine indicatie dat hij nu wel zijn mannetje weet te staan.

Ik wens Shaun aka The Good Doctor het beste toe

The Good Doctor banner meneer vevie

Ik gun de man alles. Hoogstwaarschijnlijk zal The Good Doctor mij toch moeten wegstrepen als kijker. Misschien kijk ik nog enkele afleveringen, maar ik heb niet het idee dat ik deze serie ga volgen. Voor de liefhebber van medische series: misschien is dit wel wat voor jou. Dan zou ik zeker zeggen geef het een kans. De cast is aardig en de serie heeft best potentie. Het zou zomaar meer kunnen worden dan de zoveelste medische procedural. Aan Freddie Highmore en Antonia Thomas zal het in ieder geval niet liggen.

Heb je de eerste aflevering al gezien? Dan heb ik wat spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding.