Recensie: The Gifted – eXposed (Pilot)

Normaal? Nee, dit zijn The Gifted

In The Gifted komen Reed (Stephen Moyer, True Blood) en Caitlin Strucker (Amy Acker, Person of Interest) erachter dat hun kinderen, Lauren (Natalie Alyn Lind) en Andy (Percy Hynes White), mutanten zijn. Geen goede zaak, want mutanten worden opgejaagd door de autoriteiten. Plotseling verandert een doodnormaal gezin in een gezin dat op de vlucht is. Reed Strucker weet daar alles van, want als officier van justitie was hij belast met dit soort zaken. Die weet dus ook als geen ander dat het extreem lastig zal worden om uit handen te blijven van de overheid. Het is nou aan hem om alle mogelijkheden aan te grijpen om zijn gezin veilig te houden.

On the run

Alles gaat mis wanneer Andy op een schoolfeest wordt lastig gevallen door schoolgenoten. Door zijn angst ontluiken zijn krachten en zus Lauren wordt gedwongen haar krachten aan te wenden om haar broertje te beschermen. Gevolg: Sentinel Services (een speciale overheidsdienst) zit hen op de hielen. Reed begrijpt al snel dat zij hulp nodig hebben om onder de radar te blijven. Hij wendt zich tot Mutant Underground, een groepering die jonge mutanten opspoort en in veiligheid brengt. Maar waarom zouden zij iemand helpen die hen in het verleden heeft vervolgd? Simpel. Reed heeft informatie die hen vooruit kan helpen. Voor wat, hoort wat geldt natuurlijk ook op televisie.

The Gifted gaat goed van start. Het komt niet in de buurt van Legion, (ook X-Men-gerelateerd), maar zal beslist een veel breder publiek aanspreken. Het begint veel beter dan de eerste afleveringen van Inhumans, die mijn toilet verstopt hebben. Dit begin pakt een aantal dingen meteen goed aan. Zo hebben de mutanten interessante gaven. De gaven die ze hebben zijn ook wekelijks budgettair mogelijk. Veel series maken de fout om meteen enorm visueel uit te pakken, terwijl het budgettair gezien voor veel series moeilijk is om dat niveau vast te houden. Waardoor wij ons vervolgens als kijkers afvragen waarom het er opeens zo crappy uitziet. Het is gewoon een gegeven: op het kleine scherm is minder mogelijk dan op het grote scherm. Ken daarom je beperkingen.

Het sleutelwoord is degelijk

Stephen Moyer en Amy Acker presteren naar behoren. Het is wel te hopen dat ze meer worden dan ‘de bezorgde ouders’. Dat zou een jammerlijk gebruik zijn van twee acteurs die meer in hun mars hebben. De tieneracteurs (en acteurs die tieners voor moeten stellen) zijn ook goed op dreef. Dat is toch belangrijk voor een serie die grotendeels om deze doelgroep draait. Ik hoef namelijk niemand te vertellen dat de casting van jonge acteurs vrij problematisch kan zijn. Ik weet zeker dat je nu makkelijk meerdere jonge personages uit andere series kunt opnoemen die je op de zenuwen hebben gewerkt. Natalie Alyn Lind heeft wat weg van Hayden Panetierre (Claire Bennett in Heroes). Dat is een serie waar velen The Gifted mee zullen vergelijken. Het is aan jezelf of dat in positieve of negatieve zin is.

Wat interessant is aan het X-Men-thema, is dat het gaat om minderheden. Mensen die worden opgejaagd en veroordeeld worden door de maatschappij omdat zij ‘anders’ zijn. Die er zelf niet om gevraagd hebben, maar er wel op worden aangekeken. At the end of the day probeert iedereen gewoon zijn leven te leiden en te zorgen voor zichzelf of zijn naasten. Zonder te leven in angst. Op een gegeven moment kun je er dus vergif op innemen dat sommigen zullen ageren wanneer deze basisbehoeften worden bemoeilijkt. Er zijn kijkers die het misschien niet opvalt, maar er klinkt duidelijke sociale problematiek door. Ik kan dat altijd waarderen. Dat is het kenmerk van series die meer willen zijn dan alleen puur vermaak. Wanneer er dieper wordt gekeken naar dit soort series, dan wordt het duidelijk dat men ook echt wat wilt vertellen. Of ze daar uiteindelijk in slagen is een ander verhaal.

Ik wens The Gifted succes

The Gifted banner

Dat doe ik zeker. De serie heeft een interessant thema dat vooralsnog goed wordt uitgevoerd. De plottwist aan het einde zorgt er ook voor dat de tweede aflevering snel mag beginnen. Ik zie graag waar dit heen gaat. Zolang dat niet de Heroes-route is (sterk beginnen en met het seizoen er meer een puinhoop van maken) ben ik tevreden. Wel moet ik erbij zeggen dat de serie op Fox op maandag is geprogrammeerd en dat de concurrentie hevig zal zijn. Het valt dus nog te bezien hoe de kijkcijfers dit seizoen zullen zijn. Daarbij helpt het wel dat Fox deze serie wereldwijd uitzendt. Bij onze Fox gaat The Gifted op vrijdag 5 oktober (2017) in première. Kijken, zou ik zeggen!

Heb je de eerste aflevering gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!