Recensie: The Disappearance – Episode 1 (Pilot)

The Disappearance begint goed

In The Disappearance volgen wij de familie Sullivan. Anthony, de zoon van Luke (Aden Young, Rectify) en Helen Sullivan (Camille Sullivan), raakt vermist op zijn 10e verjaardag. Luke en Helen hebben op dezelfde dag net hun scheiding afgerond. De familierelaties zijn verder goed (oké, het botert niet altijd tussen Luke en zijn vader, Henry Sullivan (Peter Coyote), ondanks deze scheiding. De verdwijning van Anthony komt dan ook, logischerwijs, hard aan. Terwijl de gebroken familie samenkomt om het mysterie dat hun leven heeft ontregeld op te lossen, komen lang bewaarde geheimen aan het licht. De familie wordt gedreven door hoop en een onuitputtelijke vastberadenheid om alles te doen om het mysterie op te lossen. Tegelijkertijd blijken de geheimen die de familie kunnen vernietigen, ook de sleutel tot hun hereniging.

Een nachtmerrie voor elke ouder

We hadden geen series als The MissingLes Revenants en Resurrection nodig om tot de conclusie te komen dat de verdwijning van een kind hartverscheurend is. Als ouder leef je op dat moment tussen hoop en vrees. Waar is mijn kind? Is er kwaad in het spel? Het is iets waar we zelf niet eens aan willen denken. Tegelijkertijd is het een veelgebruikt thema in films en series, omdat het garant staat voor drama. En drama en conflict is natuurlijk wat het drama genre drijft. Er moet iets gebeuren dat een katalysator is voor de ellende en de moeilijke tijden die de hoofdpersonages gaan meemaken. Er is wat dat betreft niks ingrijpender dan moord, verkrachting of een verdwijning van een geliefde. We zullen deze thema’s in de toekomst dus nog vaak tegenkomen op het kleine scherm.

Is The Disappearance een goede versie van dit thema. Ik zou zeggen van wel. Het niveau van een serie als The Missing zal te hoog gegrepen zijn. Dit begin wijst echter wel gewoon op een goede, degelijke serie. De cijfer 7 die je er ook tussen moet hebben. Er wordt goed geacteerd door Peter Coyote, Camille Sullivan en Aden Young. Daarnaast probeert dit begin het niet mooier te maken dan het is of iemand al negatief af te schilderen. Dit is geen perfecte familie. Niemand krijgt de schuld van de scheiding en de familie probeert gewoon normaal met elkaar om te gaan. Ondanks dat er natuurlijk duidelijk wat strubbelingen zijn tussen Luke en zijn vader, Henry. Dus, waarom zou iemand deze 10-jarige jongen iets willen aandoen?

Nog 5 afleveringen om daar achter te komen

The Disappearance

Het is leuk om Aden Young weer terug te zien na zijn geweldige optreden in Rectify. Laat het maar aan Young over om een gebroken man te spelen. Wat ook opvalt aan deze aflevering is dat het geheel subtiel wordt gepresenteerd. Geen wilde editing of bombastische muziek. Er zijn geen flashy cameratechnieken om het gebeuren sappiger te maken. Daar ben ik over te spreken, want dit soort verhalen kun je beter zo eerlijk mogelijk vertellen. Een menselijk drama als dit heeft geen gemaakt spektakel nodig. Het lijkt mij duidelijk dat iemand (of de geschiedenis van iemand) in de familie hier mee te maken heeft. Ik ben dus benieuwd hoe de serie dit gaat aanpakken en ik gooi deze Canadese serie meteen op mijn kijklijst.

Heb je de aflevering al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!