Recensie: S.W.A.T. – Pilot

Het maakt me geen S.W.A.T. uit

In S.W.A.T. volgen we een SWAT-eenheid (Special Weapons and Tactics) in Los Angeles. Het is een goed geoliede machine die helemaal op elkaar is ingespeeld. Het gaat echter mis wanneer de leider van het team per ongeluk een tiener neerschiet. Dit zorgt voor veel onrust in LA (klonk toch wat hipper dan weer Los Angeles) en de leidinggevende wordt zodoende vervangen. Sergeant Daniel ‘Hondo’ Harrelson (Shemar Moore, Criminal Minds) wordt vervolgens aangesteld als vervanger.

Hondo is een man die is opgegroeid in de omgeving en affiniteit heeft met de straat. Hij heeft hier niet om gevraagd, maar zal nu toch een manier moeten vinden om een goede leider te zijn. En, niet onbelangrijk, iemand waar de buitenwacht ook vertrouwen in heeft. Het team kan ook snel aan de bak want een groepering wil duidelijk een slaatje slaan uit de onrust die is ontstaan. Het is aan Hondo’s team om hen tegen te houden en de orde te herstellen.

Het is tijd to kick some ass

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de pilot van S.W.A.T. best smakelijk vind. Justin Lin (Fast and Furious) tekent voor de regie en dat is te zien. De man weet gewoon hoe hij actie in beeld moet brengen. De achtervolgingen zien er gelikt uit, de vuurgevechten zijn tof en over het algemeen mag de actie er wezen. Lin is de go to guy als het om actie gaat. De pilot is strak geregisseerd en onderhoudend van begin tot eind. Zodoende sta je minder stil bij de mindere dingen. Want, die zijn er zeker.

Weet je, ik probeer altijd zo eerlijk mogelijk te zijn. Daarom kan ik met volle overtuiging zeggen dat de één dit onderhoudend vindt en de ander zegt dat het cliché en voorspelbaar is. Dat is ook in grote lijnen zo. Qua storytelling zie je als kijker bepaalde patronen, personages en verhoudingen waarvan je zegt: ‘ik ken dit, ik weet hoe dit werkt’, Kom op, jij ziet toch ook de ‘overijverige rookie’, de ‘oude leider van het team die het stokje overdraagt’, de ‘collega die er moeite mee heeft dat hij de baan niet heeft gekregen’, enzovoort. S.W.A.T. kent geen geheimen en zal daarom niet bij iedereen in de smaak vallen.

We moeten niet zo moeilijk doen!

Als het om een recensie gaat (en de daarbij horende positieve of negatieve beoordeling), dan onderbouwen we dat allemaal met argumenten die we daarbij vinden passen. Dus, als jij deze pilot kut vindt, dan is dat helemaal geen probleem! Vind je de pilot wel goed: ook geen probleem. We hoeven ons niet te verontschuldigen over wat we goed of slecht vinden. Ik neem je ab-so-luut niets kwalijk. Doe je ding! Ik kan de pilot wel waarderen. Er wordt een sociaal relevant vraagstuk gepresenteerd en de agenten, onder leiding van een uitstekende Shemar Moore, worden niet verheerlijkt. Als de serie wekelijks dit niveau haalt, dan is het gewoon een vermakelijke serie: niet meer, niet minder.

Of S.W.A.T. ooit meer wordt dan simpelweg vermakelijk? Ich habe nog keine ahnung. Dit is een serie die de kant op moet van series als Chicago Fire/Chicago PD. Dat zijn geen hoogvliegers of series waar je de polonaise voor hoeft te lopen. Het zijn echter wel degelijk gemaakte series met grotendeels likeable personages. Series die nergens in uitblinken, maar een basisniveau hebben die gewoon prima is.

Voorlopig ben ik een man op een missie

S.W.A.T. banner

Dit wordt ook een case of the week serie, dus als dat je ding is dan zit je hier goed. Het is te hopen dat S.W.A.T. de personages goed uitdiept en zorgt dat het meer wordt dan elke week een boefje pakken. Elke week achter een boefje rennen gaat namelijk snel vervelen, als het ons niet uitmaakt wie achter dat boefje aanrent. Laat zien dat dit ook mensen van vlees en bloed zijn. Mensen waar we voor kunnen supporteren.

Er waren in ieder geval twee CBS series die ik als frisbee dacht te gaan gebruiken: S.W.A.T. en Seal Team. Beiden kan ik tot nu toe gewoon waarderen en dat is al een win-win voor mij, aangezien ik normaal niet de salsa dans om hun programmering. Ik krijg er geen losse heupjes van, zeg maar. Voorlopig steun ik m’n broeder Shemar nog even, totdat hij het me onmogelijk maakt, natuurlijk. Op naar de volgende zaak!

Heb je de pilot gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!