Recensie: Star Trek: Discovery – Eerste afleveringen

Star Trek: Discovery is gearriveerd

Het moment is eindelijk daar voor Trekkies: Star TrekDiscovery is er! Nu is Meneer totaal geen Trekkie. Ik heb weleens afleveringen gezien van Star Trek, maar ik beschouw mij absoluut niet als fan of kenner van de franchise. Dat heeft zijn voor en nadelen. Enerzijds kan ik hier dus met een frisse blik naar kijken. Ik heb namelijk niet de hoge verwachtingen die de fans van deze franchise ongetwijfeld wel hebben. Anderzijds heb ik dus niet de kennis die zij wel hebben. Ik baseer mij dus alleen op wat ik zag toen ik Netflix aanslingerde en klaar ging zitten voor de eerste twee afleveringen. Star TrekDiscovery is mij redelijk bevallen. Het is namelijk duidelijk dat er zeker dingen zijn waar de serie aan kan, en moet, werken.

Ik zie je, broeder T’Kuvma!

In de première maken wij kennis met Michael Burnham (Sonequa Martin-Green, The Walking Dead). Zij is de Eerste Officier van het ruimteschip USS Shenzhou. Alles wordt in gang gezet wanneer Michael stuit op een Klingon, een buitenaards ras waar de Verenigde Federatie van Planeten (waar de USS Shenzhou onderdeel van is) lang niks meer van vernomen heeft. Voor de Klingon die zij tegenkomt loopt het minder voorspoedig af. De Klingon T’Kuvma grijpt dit voorval aan om de 24 delegaties (of fracties) van de Klingons te verenigen. Dit zorgt voor strijd op de USS Shenzhou, want Michael is ervan overtuigd dat men de Klingons moet aanvallen. Haar kapitein Philippa Georgiou (Michelle Yeoh, Crouching TigerHidden Dragon) ziet dat echter anders en kiest voor een diplomatieke oplossing. Uiteindelijk escaleert het toch en bevindt de Federatie zich in een oorlog met de Klingons.

Het moet gezegd worden: Star TrekDiscovery ziet er goed uit. Er worden mooie beelden op het scherm getoverd. Op het sci-fi gedeelte (de ruimte, de ruimteschepen, de technologie) valt wat mij betreft ook weinig aan te merken. Het is wel de vraag of de aankomende afleveringen er hetzelfde uitzien. Het is namelijk gebruikelijk dat het budget voor de première (en bijvoorbeeld de midseasonfinale/seizoensfinale) wat hoger ligt dan voor de afleveringen die daartussen liggen. Het ligt daarom voor de hand dat aankomende afleveringen zich meer binnenskamers afspelen. Dat komt goed uit, want de cast komt (nog) niet echt binnen in deze twee afleveringen. Dat geeft ons dus meer gelegenheid om deze personages te leren kennen. Er was veel te doen om de casting van Sonequa Martin-Green als de lead, maar wat zij hier laat zien is gewoon degelijk.

De USS Shenzhou heeft opstartproblemen

Niet alleen de cast mag er een tandje bij doen: qua storytelling loopt het ook nog niet helemaal lekker. In de première wordt er zoveel uitgelegd dat de aflevering nooit echt lekker loopt. Het is een aflevering die de kijker bijna bij de hand pakt en ons in het oor fluistert wat er allemaal gebeurt. Dat is altijd jammer en het grote probleem van veel eerste afleveringen. Je kunt ook een verhaal vertellen door ons simpelweg merendeels te tonen wat er gebeurt. Het hoeft niet uitgespeld te worden. De dialogen mogen, trouwens, ook wel wat peper gebruiken. Ik merkte dat ik soms liever naar de Klingons luisterde dan naar de peoples van de Federatie. Dat wilt veel zeggen, want de taal van de Klingons is nou niet echt oorstrelend. Ik begrijp zeker waarom CBS meteen begon met twee afleveringen, want de première zelf schiet wel een beetje tekort. De tweede aflevering is meer action-packed en is meer onderhoudend. Ondanks dat er daar ook een boel wordt uitgelegd.

Star TrekDiscovery vind ik zeker qua mythologie interessant. Al de verschillende rassen, culturen, diversiteit en denkbeelden kunnen genoeg interessant materiaal opleveren. Het valt niet te ontkennen dat men hiermee zeker bepaalde thema’s wilt laten terugkomen die overeenkomen met de tijd waarin wij leven. Ik ben daar zeker benieuwd naar. Dan heb ik het over de relatie, bijvoorbeeld, tussen Saru en Michael. Of de onenigheid die er leeft onder de Klingons. Het kan ook alleen maar interessanter worden nu de tafel gedekt is en de serie kan beginnen met het vertellen van het verhaal. Ik zit namelijk niet te wachten op meer afleveringen vol expositie. Het is daarom zeker interessant om erachter te komen hoe de échte Trekkies deze afleveringen hebben ervaren.

Leef lang en vaar wel

Star Trek: Discovery banner meneer vevie

Ik ga ook aan boord aan de USS Shenzhou en later de USS Discovery. Ik houd van science-fiction en dit is een goede gelegenheid om beter kennis te maken met wat deze wereld te bieden heeft. Het helpt natuurlijk ook dat wekelijks nieuwe afleveringen te zien zullen zijn op Netflix. Ik ben namelijk al te vaak in het grijze circuit te vinden. Tja, het leven van een televisievolger gaat niet over rozen. Ik zeg adios: ik ben de Star Trek groet aan het oefenen.

Heb je de eerste afleveringen al gezien? Dan heb ik wat spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!