Recensie: Sea Oak – Pilot (Amazon Pilotseason)

Het leven is niet makkelijk in Sea Oak

Sea Oak is een komedie van de gerenommeerde acteur en maker George Saunders (Lincoln in the Bardo), met in de hoofdrol Emmy-winnaar Glenn Close (Damages, The Wife). De serie draait om tante Bernie, een ingetogen en ongehuwde arbeidersvrouw uit een van de steden in de industriële ‘Rust Belt’, die om het leven komt bij een inval in haar huis. Ze is zo ontevreden met haar leven dat ze terugkomt uit de dood, vastbesloten om het leven te krijgen dat ze nooit heeft gehad.”

En dan is tante terug

De hoofdrolspelers in Sea Oak hebben het niet makkelijk. Zij zijn wat minder vriendelijke mensen white thrash zouden noemen. Arme blanke mensen uit de onderklasse in Amerika. Het zijn mensen die wellicht op Trump zouden kunnen stemmen door hun onvrede over de maatschappij. Ik kan mij goed voorstellen dat je diep ongelukkig leeft als je het gevoel hebt dat je nooit wat bereikt hebt. Als je het gevoel hebt dat je ook nooit wat zult bereiken in het leven. Het enige wat je dan wilt, denk ik, is in ieder geval vasthouden aan wat je hebt. Voor tante Bernie (Glenn Close) is dat haar baan als caissière bij een goedkoop warenhuis. En, ze hoopt van harte dat haar neefje en nichtjes meer maken van hun leven. Het begin van Sea Oak levert interessante momenten op.

De pilot komt op gang wanneer Bernie overlijdt. Zoals gezegd komt ze terug en dat levert zeker mogelijkheden op. Dit is een goed vehikel voor Glenn Close, want dat is een uitstekende actrice. Let vooral op de scène waarin zij terugkeert. Dat noem je sterk acteerwerk, guys! Sea Oak geeft een interessante draai aan het zombie-gegeven en de setting draagt er zeker aan bij. Het is inderdaad grauw en uitzichtloos. Men gaat zo onbeduidend door het leven, dat ze net zo goed zombies kunnen zijn. Bernie’s terugkomst is wellicht ook wat haar familie nodig heeft om meer uit het leven te halen. Goede acteurs als Jane Levy (Don’t Breathe) en James van der Beek (Dawsons Creek) hebben ook een rol te pakken.

Moet Amazon Sea Oak tot serie bestellen?

Sea Oak is in feite een serie over mensen die een tweede kans krijgen. Die door Bernie worden aangespoord om hun handen uit de mauwen te steken en om hun leven niet aan hun voorbij te laten gaan. Dat ze daarvoor een zombie nodig hebben, is opmerkelijk. Maar goed, soms hebben mensen gewoon een flinke schop onder hun kont nodig. Dit kan een hele leuke serie worden, omdat niet iedereen zich makkelijk zal laten veranderen door Bernie. Vooral haar nichtjes zijn zo vastgeroest in hun gedrag/houding, dat het nog een flinke opgave zal worden om hen op het rechte pad te krijgen. Het voornemen van Bernie om alle remmen los te gooien, kan ook uitgewerkt worden in hilarische televisie.

Dus, ja! Amazon moet Sea Oak zeker tot serie bestellen. Dit is een uitermate geschikt project voor Glenn Close en zij kan hier echt haar tanden inzetten. Ik heb hier echt wel vertrouwen in. Ik hoop dat Amazon naar mij luistert.

Sea Oak gaat op 10 november (2017) in première op Amazon Prime Video.

Heb je Sea Oak gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!