Quantico – Seizoen 1

Je krijgt een whiplash van Quantico

Quantico is eigenlijk precies het type serie waar televisie voor gemaakt is. Televisie is escapisme. Het is een paar uurtjes ontsnappen aan de werkelijkheid en je verliezen in een fantasie. Mooie mensen. Mooie auto’s. Spannende avonturen waarbij je zelf al op de eerste missie zou sneuvelen. Op het scherm doen zij wat wij zouden willen doen, alleen zijn wij natuurlijk maar stervelingen. De vraag die je eigenlijk altijd bij series als deze kunt stellen is: lukt het de makers om onze scepticisme tijdelijk opzij te zetten? Oftewel, suspension of disbelief. Nee, Quantico… Dat is je niet gelukt. Het eerste seizoen is een hoop onzin. Erg aangenaam om naar te kijken, maar desalniettemin een hoop onzin.

In Quantico speelt Bollywoodster Priyanka Chopra de nieuwe rekruut Alex Parrish. Alex begint met een stoet aan nieuwe rekruten haar opleiding aan de FBI-academie. Daar zal zij met de andere rekruten alle fijne kneepjes van het vak leren. De belangrijkste gebeurtenis gebeurt echter negen maanden later: dan wordt er een afschuwelijke terroristische aanslag gepleegd. De grootste aanslag op Amerikaanse bodem sinds 9/11. Maar wacht er is meer: een van de rekruten die tegelijkertijd is ingestroomd met Parrish, is de hoofdverdachte. Quantico toont ons vervolgens hoe de rekruten zich negen maanden eerder door de academie hebben geslagen. Daarnaast richt de serie zich ook op het heden, want degene die de aanslag gepleegd heeft moet wel in de kraag gevat worden. Wie liegt er? Wie speelt er een spelletje? En, wie kan Alex echt vertrouwen? Daar zal zij snel achter moeten komen, want zij is op dit moment de hoofdverdachte in deze zaak. Lukt het Alex om haar naam te zuiveren en de werkelijke dader(s) voor het gerecht te brengen?

Dit is wel heel vergezocht

Yep, Quantico is heel vergezocht. Ik heb nog steeds een whiplash van alle ontwikkelingen. De serie is voortdurend aan het touwtje trekken. Het vervelende is dat niemand wint en het touw dus voortdurend heen en weer gaat. Men heeft een touw vast, maar nóg valt er geen touw aan vast te knopen. Quantico slaat te vaak he-le-maal nergens op. Als kijker krijg je vaak het idee dat de makers niet weten wat ze aan het doen zijn. Iedereen is een verdachte. Dan weer niet. Iedereen is wederom een verdachte. En, dan weer niet!! Iedereen speelt een dubbelrol en heeft wat te verbergen. Heel vermoeiend. De serie is continu voor niks de kijker aan het misleiden. Het gaat namelijk nergens naar toe. Op een gegeven moment kon ik niet anders dan denken dat de serie eigenlijk geen moer te vertellen heeft. Wat het namelijk te vertellen heeft, geeft je als kijker evenveel houvast als je aan het begin van het seizoen had. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

Toegegeven, het is wel aangenaam om naar te kijken. Welke gezonde man kijkt er niet graag naar beeldschone creaties als Priyanka Chopra, Anabelle Acosta, Johanna Braddy en mijn favoriet, Yasmine Al Massri? Ik bel nu voor een afspraak bij de huisarts voor de man die zegt van niet. Een psycholoog zou waarschijnlijk nog beter zijn. De mannen hebben wat leuks om naar te kijken en ook de vrouwen kunnen naar wat leuks kijken. Daarnaast gebeurt er continu wat en dat heeft op zich ook wel wat. Ik heb niks tegen plotgedreven series, maar het moet uiteindelijk wel in iets relevants resulteren. Dat gevoel mis ik hier. Meer dan twintig afleveringen voor dit type serie werkt bijna nooit. Niet zonder fillers, in ieder geval. De kijker wordt gewoon teveel aan het lijntje gehouden.

Op naar seizoen 2?

Quantico Banner Meneer Vevie

Ik ben zoveel heen en weer geslingerd, dat ik wel moest loslaten. Nu lig ik ergens knockout in een greppel. En voor wat?! Voor niks, eigenlijk, want zo boeiend was de rit niet eens. Ik word nu wakker met allerlei wonden en blauwe plekken. Met helaas te weinig goede herinneringen. Ik denk dat ik het tweede seizoen van Quantico aan mij voorbij laat gaan. Ik zeg nadrukkelijk denk, omdat het niet de eerste keer zal zijn dat ik toch verder kijk. Waarom kan ik matige series zo moeilijk loslaten? De serie heeft mij dit seizoen te weinig animo gegeven om door te kijken. Natuurlijk blijf ik graag naar deze hele mooie vrouwen kijken. Maar, ik zou toch ook gewoon posters van hen kunnen kopen? Of mijn mobieltje raadplegen om te checken hoe het hen vergaat? Wie houd ik voor de gek. Als je dit leest, Yasmine… bel me.