Recensie: Runaways – Eerste afleveringen

Runaways is wellicht wat Marvel op tv op dit moment nodig heeft

De Marvel-series gaan niet zo lekker op dit moment. De meest recente Marvel-series werden eigenlijk allemaal gemengd ontvangen. De meeste televisievolgers en critici zijn het er wel over eens dat er wat moet gebeuren. Ik heb hier op mijn plekje op het wereldwijde web ook vaak mijn ongenoegen geuit over de staat van Marvel op televisie. Dat is natuurlijk geen verdienste, want ik denk dat veel kijkers kunnen beamen dat hun series veel gebreken kennen. Nu is er dan Runaways (IMDb), een serie die gebaseerd is op de gelijknamige strips. Ik zeg niet dat Runaways de tv-tak van Marvel uit het slop zal trekken, maar dit is wel veel luchtiger en frisser dan hun series op Netflix (Daredevil, Jessica Jones, The Punisher), bijvoorbeeld.

Alle recensies op Meneer Vevie

Kinderen van machtige ouders

Runaways gaat over zes tieners. Het was een hechte vriendengroep tot de dood van Amy, de zus van een van hen. Daardoor groeide de groep uit elkaar en ging een ieder zijn eigen weg. Alex Wilder (Rhenzy Felix) is het zat en ziet de groep graag weer bij elkaar komen. Voor hem is het duidelijk dat iedereen issues heeft. Je kunt simpelweg niet alles verbergen achter make-up of een glimlach. Uiteindelijk komt de groep weer bij elkaar en lijkt alles weer als vanouds. Let op het woord ‘lijkt’, want ze komen er al snel achter dat hun ouders zich bezig houden met dubieuze praktijken. Ze weten weg te komen, maar niet geheel onopvallend. In deze drie afleveringen komen ze vervolgens achter dingen die hun ouders geheim proberen te houden. Sommigen van hen ontdekken zelfs mysterieuze krachten, en dingen, die hun levens voorgoed zullen veranderen.

De eerste drie afleveringen zijn leuk. Zoals gezegd, het is veel speelser en lichter. De andere invalshoek (de tieners) geeft de serie een andere sfeer dan bijvoorbeeld de series van Marvel op Netflix. Het gaat hier over tieners, hun leefwereld en welke issues zij ervaren in hun dagelijks leven. De serie zal dus zeker die doelgroep aanspreken. Maakt dat Runaways alleen geschikt voor tieners? Wellicht, maar de serie zal vast ook oudere kijkers aanspreken omdat de ouders van de groep even prominent zijn. Zij krijgen voldoende aandacht. We kunnen Runaways zien als een coming-of-age verhaal. Een verhaal waar deze tieners hun verantwoordelijkheid nemen en een hele andere kant van zichzelf ontdekken. Ik ben daar nooit vies van.

Leuke acteurs

Het valt op dat de acteurs die de tieners spelen goed uit de verf komen. Ze komen over als normale tieners, die zich gedragen als tieners. Die onzeker zijn, jaloezie kennen en het elkaar soms onnodig moeilijk maken. In deze drie afleveringen lukt het de schrijvers om een reëel beeld te schetsen van deze doelgroep en het is te hopen dat ze dat vasthouden. Je wil namelijk niet weten hoeveel van dit soort series in de fik vliegen door slecht geschreven tienerpersonages, hinderlijke gedragingen en domme beslissingen.

Wat ook opvalt is dat er een erg diverse cast is verzameld. Sommige kijkers zullen dan meteen roepen dat dit gebeurt om het pc (politiek correct) te houden. Misschien is dat zo. Who knows… We kunnen het ook positief bekijken en zeggen dat men diversiteit een kans begint te geven in Hollywood. Molly Hernandez (Allegra Acosta) heet in de strips, bijvoorbeeld, Molly Hayes.

Het is wel jammer dat we meteen kunnen zien welke van de personages met elkaar zullen aanpappen. Er zijn te weinig relaties op tv die gewoon platonisch zijn, of strikt platonisch beginnen. In de eerste ep zie je meteen al verboden gedrag (als je goed oplet) onder de ouders en ook onder de tieners zie je meteen al wie elkaar leuk vindt. Definieer eerst de personages als individuen, voordat er gedacht/gehint wordt aan stelletjes en relaties. Maar goed, dat is een hardnekkig televisie-probleem.

Wordt dit meer dan vermaak

Runaways banner

Runaways is vermakelijk, maar er zijn zeker ook interessante verhalen te vertellen. Of de serie daarin zal slagen: tja, dat is de vraag. De kids en hun ouders komen, bijvoorbeeld, uit een welgesteld milieu. Een milieu dat hen in staat stelt om met bepaalde dingen weg te komen of hun macht te misbruiken. Er kan dus zeker gekeken worden naar privilege, machtsverhoudingen en sociale klasse.

Karolina (Virginia Gardner) wordt in de eerste aflevering bijna misbruikt. Haar ouders runnen een kerk die velen zullen vergelijken met Scientology. Nico (Lyrica Okano) lijdt erg onder de dood van haar zus. Kortom: er zijn dus thema’s die best interessant uitgewerkt kunnen worden.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg. Dit is gewoon een degelijk begin, ondanks dat het er niet naar uitziet dat we te maken krijgen/hebben met een topper.

Heb je de eerste afleveringen gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!