Recensie: Godless – Seizoen 1

Voor de Godless onder ons

Godless (IMDb) zit erop, guys! Het was een hell of a ride. De serie gaat in grote lijnen over de strijd tussen Frank Griffin (Jeff Daniels) en Roy Goode (Jack O’Connell). We zien ook het leven van de vrouwen in La Belle, een stad die bijna geheel bestaat uit vrouwen nadat hun mannen omkwamen bij een mijnongeluk. Deze ‘gelimiteerde serie’ (wat eigenlijk betekent: we gaan verder met de serie als het een succes is) bestaat maar uit zeven afleveringen, maar boy het is een lange zit. Wanneer je echter de minnetjes van de plusjes aftrekt, scoort Godless alsnog een héle, héle ruime voldoende.

Wachten op de showdown

Godless is een prachtig gemaakte serie. Scott Frank (bedenker, schrijver en regisseur van alle afleveringen) weet wat hij wil belichten. Dit is hoe een western eruit hoort te zien. De cinematografie van Steven Meizler behoort bij het beste van wat je dit jaar op televisie kunt zien. Ik keek regelmatig naar Godless alsof het een lamskotelet was. Kijk naar de setting, de omgeving… Kijk naar hoe de laatste aflevering in beeld wordt gebracht. Hoe de grote clash wordt getoond. Of naar het beeld van de mannen van Griffin te paard, wanneer zij weer onderweg zijn naar de volgende die zo ongelukkig is om hen tegen te komen. Fantastic!

Doordat het er zo beeldig en voluptueus uitziet, kun je al gauw als liefhebber van het genre dingen door de vingers zien. Dat kan. Iedereen mag voor zichzelf bepalen waar we coulanter voor zijn en waar we met de vinger naar wijzen. Toch zal de kijker die eerlijk (zo objectief mogelijk en zonder al te veel excuses) naar een serie kan kijken, beamen dat Godless niet een perfect lopende motor is. Het is in potentie altijd een kanshebber voor eremetaal, als wat onder de kap zit niet hapert. Zeg maar zoals de Red Bull van Max Verstappen.

Tempo

Niet alles wat we te zien krijgen is even boeiend. De eerste twee afleveringen zijn al traag, maar de derde en vierde aflevering doen daar nog een schepje bovenop. Het helpt ook niet dat bijna elke aflevering meer dan 70 minuten duurt. Frank had kritischer mogen kijken naar het materiaal, want sommige scènes waren niet nodig voor het groter geheel. Sterker nog, sommige flashbacks en verhaallijnen halen juist de vaart eruit. Hij blijft vaak te lang hangen bij Griffin en Goode, terwijl al snel opvalt dat de strijd tussen hen (en hun verleden) allerminst de eyecatcher is van het seizoen: dat is namelijk La Belle en het leven van de dames die de stad hun thuis noemen.

Scott Frank had wat mij betreft nog meer tijd mogen besteden aan La Belle, want dat is wat dit project onderscheidt van andere westerns: het beeld van sterke vrouwen die hun rug rechten en zelf het heft in eigen handen nemen. Had ook meer laten zien van Blackdom, de stad die bevolkt wordt door een kleine zwarte gemeenschap. Dat is ook iets wat je niet vaak ziet in westerns. Het is opmerkelijk dat Frank de lange looptijd niet gebruikt om juist de interessantere aspecten van het verhaal nog meer te belichten. Frank had dit tijdens het schrijven moeten opmerken. Dat kun je gerust een misser noemen. Wie dus opmerkt dat er nog meer had ingezeten, zit er zeker niet naast.

Wanneer de finishlijn bereikt is

Godless banner

Wanneer de cowboys en paarden uit het zicht verdwijnen, blijft overeind dat dit een erg goed geacteerde serie is met enkele uitstekende personages. Michelle Dockery (Alice Fletcher), Merritt Wever (Mary Agnes), Thomas Brodie-Sangster (Whitey Winn) en Jeff Daniels (Frank Griffin) komen erg goed uit de verf. Ook onder de overige cast kun je niet echt een zwakke schakel aanwijzen, hoewel het voor mij wel duidelijk is dat Roy Goode niet het meest boeiende personage is.

Ondanks de minpunten komt alles in de laatste aflevering wel mooi samen. De blik op deze vrouwen is wat het genre nodig had. Je kunt er dan al vergif op innemen dat de ‘komt er een tweede seizoen’ carrousel op gang komt. Het zou kunnen, want er zijn zeker nog mogelijkheden. La Belle zou het in een tweede seizoen, bijvoorbeeld, kunnen opnemen tegen het mijnbedrijf. Of tegen andere outlaws die gehoord hebben dat de stad bijna volledig bestaat uit vrouwen en zodoende denken dat ze wel even hun slag kunnen slaan.

Mocht Scott Frank het hierbij willen laten dan is dat ook prima. We zien te vaak dat succes in televisieland niet in het belang van de kwaliteit van de serie is, maar alleen voor de portemonnees van degenen die de checks uitschrijven. Als ik nu zou moeten gokken, dan denk ik dat Netflix zeker geïnteresseerd zal zijn in een tweede seizoen. Het zou in ieder geval logischer zijn dan een tweede seizoen van 13 Reasons Why, bijvoorbeeld.

Heb je het seizoen al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!