Recensie: Godless – Eerste afleveringen

Het wilde westen is Godless

Een ding is zeker: de liefhebber van dit genre wrijft in zijn handjes met Godless (IMDb). Diens handen zijn nu opgewarmd. Stoere vrouwen, cowboys, revolverhelden met klapperpistolen: what’s not to love? Hier komt de ‘ik heb schijt aan alles mentaliteit’ vandaan. De wet van de sterksten geldt en kogels beslechten disputen. Het is wetteloosheid dat de klok slaat en dat is heerlijk om te zien op het beeldscherm. Ik zeg specifiek op het scherm, want in het dagelijks leven moeten we dit natuurlijk niet hebben.

Er worden ook zo weinig westerns gemaakt, dat zodra er weer één verschijnt we ons eraan vastklampen als een peuter aan het been van zijn moeder. Dit is een zevendelige gelimiteerde serie van Scott Frank en Steven Soderbergh. Geen misselijke namen. De eerste twee afleveringen duren vrij lang (70 minuten per aflevering), maar zijn gelukkig wel interessant. En, het ziet er prachtig uit!

Alle recensies op Meneer Vevie

Vrouwen die de dienst uitmaken

Frank Griffin (Jeff Daniels) en Roy Goode (Jack O’Connell) hebben het met elkaar aan de stok. Goode was de protégé van Griffin, maar hun relatie is dusdanig verslechterd dat de twee nu aartsvijanden zijn. Goode kon de terreur van Griffin niet meer aanzien. Een bloedige schietpartij volgt, maar Goode weet te ontkomen.

Nadat hij eerst kennis maakt met de sterke, onafhankelijke Alice Fletcher (Michelle Dockery), komt hij later terecht in de stad La Belle. Een kleine stad die bijna uitsluitend bevolkt wordt door vrouwen, nadat hun mannen omkwamen bij een mijnongeluk. De komst van Goode voorspelt weinig goeds voor de stad, want Griffin zal niet stoppen totdat Goode dood is. Dat betekent dat er een oorlog zit aan te komen. En, het zou best eens zo kunnen zijn dat Griffin in de vrouwen van La Belle serieuze tegenstanders treft.

Ik gaf het al aan, maar Godless ziet er écht beeldig uit. De dorre landschappen, de uitgestrekte vlaktes, het zand dat door de lucht dwarrelt: wow! Tegen het eind van de eerste aflevering steekt de bende van Griffin met hun paarden een rivier over. Het opspattende water wordt zó mooi in beeld gebracht. Of wat te denken van de flashbacks naar een treinoveral waar Griffin bij betrokken is. Godless voelt als een western en ziet eruit als een western. De setting is vaak het sterke punt van dit genre en dat geldt ook voor deze serie. Er is goed gekeken naar de aankleding en naar hoe zo een serie er uit moet zien.

Sterke cast, sterke personages

Het beeld van deze sterke vrouwen kan ik ook zeker waarderen. In westerns zijn vrouwen toch vaak overgeleverd aan de man. Ze zijn regelmatig echtgenotes of meisjes van plezier. In Godless zijn de vrouwelijke hoofdrolspelers gelaagde en complexe personages die voor geen enkele man buigen. Wat wij kunnen, kunnen zij ook; al dan niet beter. Ze hebben moed, hart en lef. Michelle Dockery’s Alice Fletcher, bijvoorbeeld: een vrouw die voor elke man een geduchte tegenstander is. Of Merrit Wever’s Mary-Agnes: de zelfstandige weduwe van de burgemeester die niks pikt van niemand. Dus vrouwen met een feministische inslag óf die simpelweg sterke vrouwen aan het werk willen zien: hier moeten jullie zijn.

Het is ook fijn dat Jeff Daniels Frank Griffin niet speelt als een eentonige, megalomane gek. In de tweede aflevering zien wij een man van vlees en bloed. Hij is weliswaar een schurk, maar niet het type schurk wiens enige kenmerk is dat hij een schurk is. Props voor Jeff! Andere castleden zijn onder andere Scoot McNairy, Sam Waterston en Kim Coates. Met andere woorden: het castingbureau weet wat het doet.

Een acht uur durende film

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat Godless weer een typische serie van een streamingsdienst is: het lijkt alsof er een film wordt gemaakt van een x-aantal afleveringen, in plaats van een serie. Dat betekent dat afleveringen niet zozeer functioneren als aparte afleveringen, maar eerder strikt een onderdeel vormen van het geheel. Dat zorgt er in de eerste afleveringen voor dat het tempo traag is en dat je niet verbaasd moet zijn als je schrikt van de looptijd.

Er vindt ook flink wat expositie plaats en het is eerlijk gezegd best een lange zit. Ik heb mij zeker niet verveeld, maar ik kan me goed voorstellen dat Godless een opgave wordt voor kijkers die vanaf de start al iets meer peper verwachten. Uiteindelijk zal het naarmate het einde in zicht komt wel los gaan, maar de weg daarnaar toe is een lange. Dat mag best gezegd worden. De afleveringen hadden dus best wat ingekort mogen worden. Het voordeel  is dat de serie meer tijd heeft om de personages te ontwikkelen, maar dat kan ook met een kortere looptijd.

Terug in het zadel

Godless banner

De eerste twee afleveringen geven genoeg motivatie om verder te kijken, ondanks dat ik weet dat het een lange zit gaat worden. Je weet als kijker gewoon dat het op een gegeven moment los gaat. Het kan niet anders. We hebben hier te maken met mensen die het heft in eigen handen nemen en zichzelf als het moet met een geweer of revolver verdedigen. Met Frank Griffin op komst, duurt het niet lang totdat dat moment daar is. Deze cowboy gaat dus snel weer verder.

Heb je de eerste afleveringen gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!