Recensie: Friday Night Lights – Complete serie

Friday Night Lights is goud

Sport is beautiful, guys! Het brengt mensen bij elkaar, verkleint verschillen en geeft de gemeenschap een gevoel van trots. Trots op ‘hun sport’. Trots op de gezamenlijke identiteit die gedeeld wordt door het spelletje en op de stad. Soms zeggen ze: ‘het is maar een spelletje.’ Dat klopt, maar wij weten wel beter… Voor ons is het meer dan een spel. Het is wie wij zijn en waar we voor uit bed komen. Wie zijn wij? Wij zijn Friday Night Lights én toevallig een van de beste series ooit gemaakt. Maar, dat zal ik verder wel verduidelijken in deze recensie.

De serie gaat over het gezin van coach Eric Taylor (Kyle Chandler, Grey’s Anatomy) en het stadje Dillon in Texas. Dillon = American football. Het is een kleine stad. Sport of een opleiding zijn dé manieren om te ontsnappen aan het leven in Dillon. Gedurende vijf seizoenen zien wij hoe coach Taylor jongens in mannen verandert en hun levens vormt. Daarnaast zien wij ook zijn vrouw Tami Taylor (Connie Britton, Nashville), die werkt als rector en studiebegeleider. En we zien de ervaringen van de verschillende spelers en jongeren waar coach Taylor en zijn gezin mee te maken krijgen.

De lichten gaan aan

Friday Night Lights is een serie die de serieliefhebber op zijn kijklijst moet hebben. En wel meteen! Door de documentaire-achtige manier van filmen krijg je het gevoel dat je er zelf bij bent. De serie komt realistisch en authentiek over. Dat versterkt het gevoel dat we te maken hebben met echte mensen. Echte mensen met problemen en idealen. Als er een serie is die het hart op de juiste plek heeft, dan is het deze wel. Er worden interessante verhalen vertelt over opgroeien in een kleine stad, sociale klasse, sociale mobiliteit, het leven van tieners en de ontwikkeling naar zelfstandigheid en volwassenheid.

De serie schuwt serieuze onderwerpen als het gezinsleven, werkloosheid, school, criminaliteit, racisme, tienerzwangerschap, toekomstperspectieven en andere belangrijke onderwerpen niet. Er wordt een eerlijk beeld geschetst over hoe mensen met tegenslag omgaan. Het leven is moeilijk. Er zullen altijd obstakels op ons pad komen. Onze houding bepaalt echter hoe we daarmee omgaan. Ontmoeten we die obstakels met trots en met het hoofd omhoog of wijken we ervoor? Friday Night Lights toont vooral jonge mensen die door middel van American football eigenwaarde, zelfvertrouwen en zelfkennis kweken. Dat het samen streven naar een gezamenlijk doel én kunnen bouwen op anderen karakter vormt. Nee, football is zeker niet zomaar een spelletje.

Moderne klassieker met hart

Door de ervaringen en de ontwikkeling van de spelers met ons te delen, laat de serie zien dat het oké is om onze dromen na te streven. Dat het oké is om doelen te stellen die we ten koste van alles proberen te verwezenlijken. Én, dat het oké is om meer te willen voor onszelf en onze naasten. Omdat we het verdienen en elke week op het veld laten zien waarom we het verdienen. Dit is een serie over hoop, het gezin, loyaliteit, trots, erkenning, liefde en het belang van de gemeenschap.

Eerlijk is eerlijk: er zijn mindere afleveringen en niet elk seizoen is even sterk. Het eerste seizoen is sterk, het tweede is grotendeels een puinhoop, het derde heeft ups and downs, maar de laatste twee seizoenen zijn ijzersterk. De laatste twee seizoenen bevestigen de status als een van de beste series ooit. In 2006, 2007 en 2009 werd de serie opgenomen in de serie top tien van het jaar van het Amerikaans Filminstituut. Hoofdrolspelers Kyle Chandler en Connie Britton zijn meermaals genomineerd voor een Emmy (Chandler won in 2011 en de seriefinale, Always, ontving een Emmy voor het script). De serie werd genomineerd voor veel belangrijke televisieprijzen. De TCA (Television Critics Association), bijvoorbeeld, noemde Friday Night Lights de beste serie van 2011. Ooh, ja: de gelijknamige film is ook een parel.

All you need is familie

Nu we het toch over de seriefinale hebben: dat is een klassieker en wordt wijd beschouwd als een van de beste seriefinales aller tijden. De serie sluit hoopvol en met de blik ferm op de toekomst af. De personages en verhaallijnen krijgen allemaal een passend einde. Het einde doet recht aan de serie en bevestigt wat ik al wist: Friday Night Lights is een geweldige serie! Ik zal de serie onwijs missen, maar ben blij met alle mooie momenten die ik heb ervaren. Vanaf de pilot had Friday Night Lights mij in zijn greep. Ik wou ook mijn dromen najagen op het speelveld. Ik wou ook tackles en charges uitdelen. Het was alsof ik elke vrijdag in de catacomben stond, klaar om te strijden tot de laatste seconde. Kom op, je weet dat een serie goed is als je het écht voelt!

Het mooiste is de blik op het gezin Taylor en vooral de relatie tussen Eric en Tami. Dit is zo een liefdevolle én hechte relatie. Ja, er zijn strubbelingen. En ja, natuurlijk botst het soms. Als je echter het belang van het gezin voorop stelt en rekening houdt met elkaar, dan kom je er altijd uit. De boodschap is duidelijk: het gezinsleven is belangrijk. Het is soms moeilijk, maar iets om te koesteren. Er zullen logischerwijs compromissen moeten worden gesloten. We zullen het niet altijd met elkaar eens zijn. Maar, met respect en begrip kan elk obstakel overwonnen worden. Ik ben Meneer en ik sta volledig achter deze boodschap. Deze schrijvers konden als geen ander het belang van een gezin, familie en van vriendschap uitdragen. Daarom zal dit altijd een van mijn favoriete series blijven.

Verplichte kost

FNL Banner Meneer Vevie

Ik ben overtuigd in mijn overtuiging dat Friday Night Lights een serie is die je gezien moet hebben. Ik koester deze serie en zal het hier nog lang over hebben. Dit soort series worden te weinig gemaakt. De liefde voor het product spat er vanaf. De makers weten wat ze willen vertellen. Ik moedig iedereen aan ook het speelveld te betreden. Doe je schoenen aan, je helm op en let’s go! Op dit veld worden de jongens van de mannen gescheiden. Op dit veld gebeurt het. Hier komen dromen uit. Een beroemde gezegde uit de serie luidt: ‘clear eyes, full hearts, can’t lose!’ Dat klopt helemaal!

ht outu.be/AG37AylK1_s