Recensie: Breaking Bad – Complete serie

Breaking Bad was nog nooit zo verslavend

Wie had gedacht dat de rolschaatsende mafkees in Malcolm in the Middle een van de beste acteurs ooit op het kleine scherm zou worden? Ik niet. Owee jij zegt van wel. En dan… dan maak je kennis met Breaking Bad (check). Dit is een serie die je niet genoeg kunt prijzen. Van een weinig bekeken serie in de eerste seizoenen, naar een wereldwijd fenomeen in het laatste: dat is Breaking Bad. De aanhoudende hoge kwaliteit en de lof van critici en kijkers maakte mensen nieuwsgierig. Terecht!

Breaking Bad wordt door velen gezien als een van de beste series of all time. In 2008, 2010, 2011, 2012 en 2013 riep het Amerikaans Filminstituut (AFI) de serie uit tot een van de tien beste series van het jaar. In 2013 werd de serie opgenomen door Guinness World Records, omdat er een score van 99 procent prijkte op metacritic.com. Dat maakt het kritisch gezien de best gewaardeerde show aller tijden. De serie heeft meer dan vijftig prijzen in de wacht gesleept, waaronder Emmys, TCA awards, Critics Choice awards, Saturn awards, Satellite awards, Screen Actors en Writers Guild awards. Als dat niet genoeg zegt, dan weet ik het ook niet meer.

Het leven van een klassieker

Het verhaal is bekend. De serie gaat over Walter White (Bryan Cranston, Malcolm in the Middle), een scheikundeleraar die te horen krijgt dat hij kanker heeft. Wat doet de beste man om de toekomst van zijn gezin veilig te stellen? Hij begint methamfetamine te produceren met oud-student Jesse Pinkman (Aaron Paul, The Pact). We zien hoe ze in het vak rollen en welke obstakels zij moeten overwinnen. Daarnaast zien wij de impact die het werk heeft op hen en hun naasten. Binnen no time zijn ze grote spelers. Wat gebeurt er dan… dan kom je in het vizier van ordehandhavers en criminelen. Maker Vince Gilligan schotelt ons gedurende 5 seizoenen hoofdpersonen voor die je niet meer herkent wanneer de seriefinale is bereikt.

Breaking Bad heeft alles wat een goede serie een goede serie maakt. En, wat een ijzersterke serie onderscheidt van een goede serie: er is simpelweg over alles nagedacht. De serie heeft visie. Dit is met liefde en precisie gemaakt. Kijk naar de details, de personages, de karakterontwikkeling, het acteerwerk, de cinematografie en de regie: het klokje tikt als een Zwitsers uurwerk. Niks gebeurt zomaar. Acties hebben consequenties. De serie weet waar het heen wil en welke afslagen het daarvoor moet nemen. De details zijn essentieel en dat klinkt veel logischer dan het in werkelijkheid in serieland is. Tijdens het kijken dacht ik vaak: ‘tof dat ze zelfs hieraan hebben gedacht!’

Kwaliteit voor en achter de schermen

Belangrijk is dat je écht geïnteresseerd en geïnvesteerd raakt in de personages. Niet eens omdat ze allemaal per se sympathiek zijn. Ik kan moeilijk zeggen dat Walter White een good guy is. Het is echter wel een serie die je er écht in trekt. Men neemt de tijd om de fundering te leggen, voordat er wordt gekeken naar het flitsendere gedeelte. Ook dat klinkt logisch, maar óók daar kan ik van zeggen dat het in serieland vaker niet dan wel het geval is. De karakterontwikkeling is belangrijker dan het plot. Dat is eigenlijk hoe het altijd moet zijn in een ‘goede’ serie. Als dat niet het geval is? Zorg er dan in ieder geval voor dat de uitvoering zó onderhoudend is, dat we de mindere aspecten vergeten.

Een ‘mindere’ aflevering van Breaking Bad is in de meeste gevallen nog steeds beter dan wat de Amerikaanse reguliere zenders voorschotelen. Dit type serie zou het ook niet lang overleven (kijk naar Friday Night Lights, Hannibal) op de netwerkzenders. Ik heb vol bewondering gekeken naar Bryan Cranston en Aaron Paul. Ik doe zeker ook een shout-out 👍🏿 naar de rest van de cast. Alle lof voor Anna Gunn (Deadwood), Dean Norris (Under the Dome), Giancarlo Esposito (Revolution), Jonathan Banks (Community) en Bob Odenkirk (Better Call Saul). Zij leveren fantastisch werk. De prijzen die meerdere castleden nu op hun schoorsteenmantel hebben staan, staan er niet voor niets.

De crystal meth onder de series

En, wat te denken van alle cinematografische hoogstandjes? Om je vettige vingertjes bij af te likken. Ik denk nu aan de tracking shot in de aflevering Crawl Space, bijvoorbeeld. Uitstekende cameratechnieken zijn bijna in elke aflevering wel te vinden. Daarnaast zijn er genoeg memorabele dialogen en scènes. De openingssequentie van Negro y Azul. De heerlijke spanning in Ozymandias, Dead Freight en One MinuteWalters dreigende taal tegen Hank in Blood Money. Zijn arrogante monoloog in Say My Name óf de kennismaking met Saul Goodman in Better Call Saul. Ik kan door blijven gaan, maar dan zie ik vanavond mijn bed niet. Dat is niet de bedoeling!

Dit is een hele intense en belonende kijkervaring, waar ik de makers dankbaar voor ben. Elke serie die je zo veel kijkplezier geeft zul je missen wanneer de stekker eruit wordt getrokken. Gelukkig (!) stopte Breaking Bad op zijn hoogtepunt. Iets wat zeker niet vanzelfsprekend is in een tijd waar elke zender zijn grootste hits probeert uit te melken (hey ✋🏿, Showtime).

Het kleine scherm doet allang niet meer onder voor het grote scherm. Dit soort series bewijzen dat. Het cijfer 10 is niet echt my thing. Ik strooi ze niet over mijn brood als hagelslag, zeg maar. Als het écht, écht zou moeten, zou ik een 9.5 hierop plakken. Ik had zeker moeite met sommige verhaallijnen en wendingen. Maar, deze serie heeft zoveel betekend voor het televisielandschap en voor mijzelf als kijker. Qua series is dit een toffe grote broer waar je tegen opkijkt. Als de televisie een beginnende ambitieuze serie vraagt wat hij later wil worden, dan zegt hij: ‘nou, een serie zoals Breaking Bad.’ Omdat ik er zo veel kijkplezier aan heb beleefd, plak ik er dan toch een 10 op. Ja, je hoort het goed: een 10!

Een masterclass in televisie

Breaking Bad banner

Ik kan hier oneindig mijn vergrootglas op leggen en over filosoferen. Elke serieliefhebber zou deze serie gezien moeten hebben. Wanneer ik grijs ben zullen mensen het nog steeds over deze serie hebben. Televisiestudenten zullen hier over schrijven. Andere series zullen de formule blijven jatten (hallo, Ozark en Hollands Hoop). Dat is het lot van een titel die zo veel teweeg brengt. Imitatie is nou eenmaal de hoogste vorm van vleierij. Maar goed, ik ben weg. Jimmy McGill hangt aan de lijn om mij te vertellen of hij binnenkort transformeert in Saul Goodman.

Ik sluit af met een legendarische quote van Walter White uit de aflevering Cornered: You clearly don’t know who you’re talking to, so let me clue you in. I am not in danger, Skyler! I am the danger! A guy opens his door and gets shot and you think that of me? No, I am the one who knocks! Het ga je goed, Breaking Bad: het ga je goed!