Recensie: 4 Blocks – Seizoen 1

4 Blocks: vrouwen, gokken, drugs en beschermingsgeld

Guten tag, Leute! Ich bin wieder da! Ik voel me deze laatste paar dagen Deutsch, na Dark en 4 Blocks (IMDb). Het lijkt of ik een Duitse navigatie heb die voortdurend zegt immer gerade aus. Ik heb er geen probleem mee, want beide series kan ik zeker waarderen. Meine Freunden over de grens kunnen wel series maken, joh. Ik heb namelijk gehoord dat ik ook moet gaan zitten voor Babylon Berlin. Dus mocht jij ook nog in die Duitse vibe zitten: check dan zeker 4 Blocks. Das ist ganz toll! Oke, ganz toll is misschien overdreven, maar deze zesdelige Deutsche crimi is zeker de moeite waard.

Jetz geht los in Berlin

Het gaat inderdaad los in Berlijn. De serie werpt een blik op de onderwereld van deze heerlijke stad. Niet geweest? Gaan! In de spotlights staat de Libanese misdaadfamilie Hamady. Een familie die zich bezighoudt met prostitutie, drugs, gokken en beschermingsgeld. De wijk Neuköln is praktisch van hen. Maar zoals het elke zelfrespecterende gangster betaamt, probeert Ali ‘Toni’ Hamady (Kida Kodr Ramadan) uiteraard legale vaarwateren op te zoeken. Waarom kan een boef nooit gewoon een boef blijven? Waarom moeten jullie altijd zo ambitieus zijn? Ik snap Toni echter wel. Crime is leuk en aardig, y’all, maar het maakt het er niet makkelijker op om een Duits paspoort te krijgen. Dat is iets wat Toni en zijn vrouw aan den lijve ondervinden.

Wanneer we dan verder naar de gebruiksaanwijzing van een crimineel kijken, dan is het ook altijd zo dat er krachten zijn die hem tegenwerken. Zijn broertje Abbas voelt zich namelijk kiplekker in dit circuit. Toni gebruikt zijn hoofd, Abbas zijn vuisten. Enfin, u begrijpt de rolverdeling. Abbas is onberekenbaar und krank in den kopf. Dan verschijnt jeugdvriend Vince (Frederick Lau) weer op het toneel. Toni verwelkomt hem met open armen, maar Abbas is veel sceptischer. Laatstgenoemde heeft gelijk, want Vince is undercover en probeert de misdaadfamilie van binnenuit te ontmantelen. Das ist schade voor de Hamady’s.

Das ist ein Problem

De Hamady’s hebben dus een probleem. Dat is vervelend voor hen, maar zeker niet voor de kijker. Het voordeel van de roep naar diversiteit in film- en televisieland, is dat ook dit soort verhalen nu een kans krijgen. Das ist schön! Ja, we hebben dit soort misdaad verhalen natuurlijk vaker gezien. Ik heb ze echter niet zo vaak gezien met Arabische personages in de hoofdrol. Ondanks dat 4 Blocks geen geheimen kent, blijf je daardoor toch geboeid als kijker. Dat Vince, bijvoorbeeld, van de polizei is, zie je aankomen zodra hij op het beeldscherm verschijnt. U valt snel door de mand, Vince… De broederstrijd tussen Toni en Abbas is ook niet verrassend, net zoals hun rolverdeling. Ik denk dat het op een gegeven moment ook wel vrij duidelijk is wat het script voor ogen heeft. 4 Blocks serveert een bekend gerecht. Daar kan niemand omheen, ongeacht wat je van de serie vindt. Ehrlich wärt am längsten.

Er hangt echter wel een lekker grimmige sfeer. De strijd die ontstaat tussen de Hamady’s en de grotendeels Turkse bikers is ook interessant. Een goede vergelijking is de film Wolf (hele sterke film), over een kickbokser die steeds verder wegzakt in het criminele circuit. Dat is een film die laat zien dat je op een gegeven moment zo diep in de shit kunt zitten, dat er geen weg meer terug is. Hetzelfde kan gezegd worden van Toni. Hij wilt wel het eerlijke pad op, maar is dat wel mogelijk na alle ongein die zijn familie heeft uitgespookt?

Das Leben ist kein Ponyhof

Wat zeker boeiend is, is het beeld op immigranten in Duitsland. Na 26 jaar hebben Toni en zijn vrouw nog steeds een verblijfsvergunning. Het werd hen in het verleden moeilijk gemaakt om te werken en dus hun brood te verdienen. Weet je, wat verwacht je dan als overheid? Hiermee praat ik criminaliteit niet goed. Het is echter wel zo dat mensen moeten leven, hun gezin moeten voeden. Dat zal toch op een manier moeten. Als mensen het onmogelijk wordt gemaakt om legaal hun geld te verdienen, moeten we niet vreemd opkijken als sommigen in de criminaliteit belanden. Zo reëel moeten we wel zijn.

Het beeld op de jonge Zeki en Issam is ook interessant. Het toont hoe beïnvloedbaar en naïef dit soort jongeren kunnen zijn. Eigenschappen die makkelijk uitgebuit worden door criminelen als de Hamady’s. Dit is iets wat dagelijks gebeurt in achterstandswijken. Zonder goede rolmodellen en mensen die het beste met ons voor hebben, zijn we in dit soort situaties de lul. Dit gebeurt natuurlijk niet alleen in multicuturele wijken als Neuköln.

De cast is ook sterk. Kida Kodr Ramadan en Frédéric Lau leveren toch wel sterk werk, guys! Ik kon eigenlijk elke acteur wel waarderen en de serie ziet er overigens prima uit. Het niveau van Europese producties neemt écht toe, want qua productie is dit echt geen serie die onder hoeft te doen voor veel Amerikaanse series. Ik zeg Amerika, omdat we toch altijd qua series naar the land of the free, and the home of the brave kijken.

Ich warte auf die zweite Staffel

Het tweede seizoen is al aangekondigd und ich bin ready! Ik zit er klaar voor! Ik kan deze wereld erg waarderen en de avonturen van Toni mogen wat mij betreft nog even doorgaan. Zoals gezegd: voor Toni is er hoogstwaarschijnlijk geen weg meer terug. 4 Blocks is een goed gemaakte, onderhoudende serie die smaakt naar meer.

4 Blocks is nu te zien op Amazon Prime Video.

Het eerste seizoen al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!