Recensie: 24: Live Another Day – Eerste afleveringen

24: Live Another Day… Oke

24 is back! Het uitroepteken is voor de people die daarop zaten te wachten. Als jij daar niet bij hoort, dan kijk je nu vast vertwijfeld. Like WTF! 24: Live Another Day (IMDb) is wat er gebeurt wanneer zenders inspiratieloos zijn: ze gaan dan terug naar hun jukebox en toveren oude hits tevoorschijn. Laten we wel wezen: 24 was een hit. In een wereld die gebukt ging onder terrorisme en constante dreiging, was Jack Bauer (Kiefer Sutherland, Designated Survivor) de man die je moest bellen. Niet Ghostbusters. Jack werd een held en een inspiratie voor de gehele natie. Zij waren blij dat er iemand in opstand kwam. Deze serie was een pleister op de wonde. Het werd dan ook één van de grootste hits van het vorige decennia en heeft een grote invloed gehad op het televisielandschap.

Jack is back

Jazeker! Je kunt hem vinden in Londen, waar een nieuwe groepering het voorzien heeft op de president. Good old Jack probeert deze aanslag te verijdelen, maar wordt op de hielen gezeten door de inlichtingendiensten. Hij wordt verantwoordelijk gehouden voor vele misdaden en internationaal gezocht. Samen met behulp van Chloe (Mary Lynn Rajskub, 24) is Jack op een missie om degenen die de wereldvrede bedreigen voor het gerecht te brengen. Het spreekt voor zich dat er machtige partijen zijn die daar een stokje voor willen steken. In 24: Live Another Day zien wij hoe Jack in twaalf afleveringen de held probeert te zijn die we nodig hebben, maar waarschijnlijk niet verdienen.

24 is altijd al een fenomeen geweest waar je van houdt of waar je ogen van rollen. Jack Bauer is vaak een one man army die de meest onlogische/ongeloofwaardige toeren uithaalt. Je wist/weet dus op voorhand al dat je de nodige ongeloofwaardigheid op de koop toe moet nemen. In de eerste aflevering presteert Jack weer het onmogelijke en ontsnapt hij uit een zwaar beveiligd gebouw. Een gebouw dat (althans, daar ga je toch van uit) beveiligt wordt door genoeg gespecialiseerde en getrainde agenten. In de tweede aflevering presteert hij het weer om een hele eenheid zijn hielen te laten zien. Men heeft geluk dat Kiefer altijd de juiste man was voor de job. Sutherland is zo aanwezig op het scherm dat de ongeloofwaardige en onlogische dingen minder storen. Althans, in de sterkere seizoenen van 24. Want, er zaten zeker op behoorlijk matige seizoenen tussen!

Zelfde gerecht in hetzelfde jasje

Ook nu probeert 24 de actualiteit in de serie te verwerken. Klokkenluiders, broze internationale verstandhoudingen, drone-aanvallen, het lekken van geheime en geclassificeerde documenten: het komt allemaal langs. De onderwerpen zijn zeker actueel, maar is 24: Live Another Day zelf nog relevant? Tja… Hierna kwam nog 24: Legacy en er zijn plannen voor een 24 met een vrouwelijke lead. Het maakt dus niet uit of wij de serie nog relevant vinden, Fox vindt in ieder geval van wel. En wat Fox wilt, zal Fox krijgen.

Ik ben in ieder geval positief over de eerste afleveringen. Er gebeurt genoeg en met de actie zit het wel goed. Dat is toch altijd wel het pluspunt geweest van deze serie. Als iemand mij nog vertelt wat er aan de hand is met Chloe… Waarom lijkt zij opeens op een b-versie van Lisbeth Salander? Enfin, de serie levert wat je er van gewend bent. Daar ben je of tevreden mee, of je verbergt je.