Recensie: Queen Sugar – Eerste afleveringen

Queen Sugar is my show

Queen Sugar is mijn show, guys. Ik zal uitleggen waarom. Het zal de gemiddelde serie-liefhebber (maar zeker ook filmliefhebber) niet ontgaan zijn dat diversiteit een van de hot topics in entertainment is. Vergeet ‘Oscars So White’: dit is een vraagstuk dat al veel langer speelt. De voorstanders van diversiteit op het scherm, geven aan dat het niet meer dan normaal is. Televisie zou een reflectie moeten zijn van de wereld waarin wij leven. Daar kun je van alles van vinden, maar ik ben het daar helemaal mee eens. Het gaat er bij mij hoofdzakelijk om dat iedereen mensen op het scherm wilt zien waarin hij/zij zich kan herkennen. Mensen die eruit zien als jij en die kunnen fungeren als rolmodellen. Soms hoor je weleens dat mensen niet moeten zeuren of zeiken om dit soort dingen. Niet toevallig hoor je dat dan vaak van mensen voor wie het vanzelfsprekend is om zichzelf positief vertegenwoordigd te zien, maar voor veel minderheden is dit niet het geval.

Neem bijvoorbeeld een serie als Fresh Off the Boat. Dat is een comedy over een Aziatisch-Amerikaans gezin. Een gezin dat een hele andere cultuur heeft dan de gezinnen in The GoldbergsThe Middle en Modern Family. De gemene deler is echter dat het, ondanks de verschillen, gewoon een gezin is net als elk ander gezin. Met dezelfde dagelijkse beslommeringen, zorgen, problemen en dingen die het leven kenmerken. Het gaat erom dat dit soort verhalen, van dit soort mensen, er ook toe doen. Dat dit soort mensen ook bestaan. Queen Sugar deed mij regelmatig denken aan mijn oma’s erf in Suriname. Het deed mij denken aan de sterke band tussen de moeder van Meneer en haar ouders. Aan hoe mijn moeder verder moest met het leven toen haar rotsen in de branding er niet meer waren.

Maak een serie persoonlijk

Vergeet dat televisie voor iedereen moet zijn. Accepteer dat sommige series iets voor jou zijn en andere series je helemaal niet zullen smaken. Queen Sugar zal niet voor iedereen zijn. Het is een serie over een Afro-Amerikaanse familie dat het leven weer probeert op te pakken na de dood van de patriarch van de familie. Nova (Rutina Wesley, True Blood), Charley (Dawn Lyen Gardner, Heroes) en Ralph Angel (Kofi Siriboe, Awkward) erven tachtig hectare grond, waar suikerriet op wordt verbouwd, van hun vader. De oogst valt al twee jaar tegen en de boerderij is op sterven na dood. Het is aan hen om het tij te keren en ondertussen ook de problemen in hun eigen levens het hoofd te bieden. Hoe ga je om met een ex die drugsverslaafd is? Of met het bedrog van de man van wie jij dacht dat hij nooit wat verkeerd kon doen? En, wanneer je anderen altijd voorrang geeft: wanneer kom je dan aan jezelf toe?

Queen Sugar is een serie waar ik meteen bekend ben met de wereld. Ik snap hoe deze wereld werkt. Ik snap hoe de mensen op het scherm functioneren. Dit is een wereld die ik begrijp. Dat maakt dat het meer resoneert. Daarom zeg ik dat een serie persoonlijk moet zijn. Vooral een dramaserie. Er staat niet alleen iets op het spel wanneer personages van de ene spannende situatie naar de andere stuiteren. Het privé-leven van personages waar je om geeft, kan net zo urgent zijn. Wanneer Nova, Charley en Ralph Angel op de begrafenis zijn van hun vader, pakt Nova de handen van haar broer en zus vast. Dan zegt Queen Sugar ons via Nova dat het goed komt. Er komen zware tijden aan, maar we kunnen het aan als wij de handen ineen slaan. Op dat moment hoopte ik inderdaad dat alles in orde komt voor hen. Wanneer je als kijker belangrijk vindt wat de personages op het scherm belangrijk vinden, dan weet je dat een serie iets met je doet.

Queen Sugar: een goede familie georiënteerde dramaserie

Queen Sugar banner Meneer Vevie

Queen Sugar opent haar deuren voor ons met het nummer Faithful van Meshell Ndegeocello. Daarmee zet de serie meteen een bepaalde sfeer en toon neer. Het nummer is weemoedig en typisch een nummer dat je meeneemt. Het geeft voor mij goed weer hoe de hoofdpersonages van Queen Sugar in het leven staan. Wie genoot van Parenthood en zat te wachten op een nieuwe familie georiënteerde dramaserie: zoek niet verder. Ja, dit is een andere familie dan de Bravermans. Toch gaat het hier ook om verhalen waarin een ieder zich kan herkennen. De band tussen Ralph Angel en zijn zoon Blue, is de band die ik heb met Meneer Vevie junior. De botsingen tussen Nova en Charley heb ik zelf ervaren met mijn zus. De eerste aflevering van Queen Sugar raakte mij meer dan alle andere eerste afleveringen die ik dit jaar heb gezien. Ik was lang op zoek, maar ik heb eindelijk mijn queen gevonden. Thuis en op het televisiescherm.