Our Family Wedding (2011) [Recensie]

Dit is niet alleen jullie, maar Our Family Wedding

Je trouwt maar één keer. Althans, dat hoop je. Het huwelijk is niet iets wat je licht opvat. Het ja-woord geef je aan iemand met wie je de rest van je leven wilt delen. In Our Family Wedding hebben Lucia en Marcus die persoon gevonden in elkaar. Helaas krijg je ook de familie van je partner cadeau. Yikes!

Lucia (America Ferrara, Ugly Betty) is namelijk Mexicaans en Marcus (Lance Gross, Crisis) Afro-Amerikaans. Krijgen vast en zeker mooie baby’s. Marcus krijgt een baan aangeboden in Laos. Dan wil je natuurlijk je liefje meenemen. De tortelduifjes besluiten dan ook in het huwelijksbootje te stappen. Er is alleen een maar: zij hebben hun ouders niks verteld. Lucia’s vader is dan ook totaal verrast wanneer hij het nieuws verneemt. Het wordt er niet beter op wanneer hij erachter komt dat Marcus zwart is. Dit zorgt uiteraard voor de nodige obstakels dat het stel moet overwinnen.

Dit zal velen bekend in de oren klinken. Het rom-com genre is vaker bij dit thema op bezoek geweest. Dat heeft missers, maar zeker ook voltreffers geproduceerd. Our Family Wedding is geen van beiden. Wat de film wel is, is een vermakelijke film die genoeg leuke momenten heeft om de film staande te houden. De cast is leuk en gevarieerd. Er zijn een aantal kleurrijke personages die menigmaal voor een glimlach zorgen. Het wordt logischerwijs hier en daar flink overdreven, maar dat neemt niet weg dat er situaties zijn die herkenbaar zijn. We willen namelijk allemaal de goedkeuring van onze eigen familie en schoonfamilie. We hoeven niet de deur bij elkaar plat te lopen (of het eens zijn met alle keuzes die wij maken), maar we dienen elkaar wel met respect en fatsoen te behandelen. Dat is eigenlijk waar deze film om draait.

Een lekkere wegkijker moet soms ook kunnen

De film is niet helemaal gevrijwaard van clichés. Dat juist de vaders het eerder met elkaar aan de stok kregen en daarna erachter komen dat zij tot elkaar veroordeeld zijn, komt een beetje nep over. Niet alle grappen over de verhoudingen tussen Afro-Amerikanen en Latino’s zijn even geslaagd. Je hoefde het bij tijd en wijle niet zo aan te dikken, Our Family Wedding. Maar, vooruit: Meneer ziet het door de vingers. En, had de film een aantal subplots achterwege mogen laten? Uhm, jazeker. Maar vooruit: ook dat zie ik maar door de vingers. De film heet tenslotte Our Family Wedding. Het zat er dus dik in dat de perikelen van de rest van de familie ook behandeld zouden worden.

De film is uiteindelijk de moeite waard door de chemie tussen America Ferrera en Lance Gross. De leuke bijrollen van Charlie Murphy, Lupe Ontiveros en Anjelah Johnson kon ik eveneens waarderen. Our Family Wedding is geen film die je moet zien. Het is er eentje in de categorie ‘lekkere wegkijker’. Daar is voor het moment wanneer je daar zin in hebt helemaal niks mis mee.