Recensie: Meisje van Plezier – Seizoen 1

Wie houdt er niet van een Meisje van Plezier?

’Je moet doen waar je goed in bent’, zeggen ze altijd. Geldt dat ook voor vrouwen wiens talenten in de seksuele dienstverlening liggen? Wie zal het zeggen. In Meisje van Plezier wordt het al snel duidelijk dat Nadine (Angela Schijf) haar roeping heeft gevonden. Dat gebeurt wel pas nadat haar man (Peter Paul Müller) haar verlaat voor haar jongere zus (tot je zus ons scheidt, zeg maar). Dan realiseert zij zich dat het leven als escort haar vrijheid en financiële onafhankelijkheid oplevert. En dan… dan is de keuze voor Nadine snel gemaakt.

Van je familie moet je het hebben

Er is niets waardevollers dan familie. In principe is er niet veel mis met deze zin, maar op een zus als Xanna (Britte Lagcher) zitten weinig mensen te wachten. Met zo een zus heb je geen vijanden nodig. Het overspel van haar man zet een verhaal in werking van een vrouw die vastberaden wordt om er weer bovenop te komen. Dat valt te prijzen. De manier waarop: ja, daar kunnen we over discussiëren. Niet dat we dat écht gaan doen, want het beroep dat Nadine uitoefent heeft zij zelf gekozen. Daar moeten wij vrede mee hebben.

Meisje van Plezier is een hele aardige serie en een goed vehikel voor Angela Schijf. Als het haar doel was om een uitdagendere rol te spelen, dan is dat zeker gelukt. Mevrouw Schijf speelt uitstekend een vrouw die gaandeweg steeds meer de regie over haar eigen leven terugkrijgt. Die vastberaden, zelfverzekerd, charmant en sexy is, en weet hoe zij deze eigenschappen moet gebruiken. Niet onbelangrijk voor iemand wiens doel het is om de seksuele wensen en verlangens van haar cliënten te bevredigen.

Gedurende het seizoen zien wij hoe Nadine haar privéleven en werk gescheiden probeert te houden en wat daar allemaal bij komt kijken. Wat ik mooi vind aan Meisje van Plezier is dat de serie duidelijk meerdere situaties probeert te schetsen waar dit soort dames in terecht komen. Ze kunnen mannen tegenkomen die puur sex willen, maar ook mannen die gewoon gezelschap willen en een goede gesprekspartner. Het voegt ook zeker wat toe dat Nadine dit doet omdat zij écht van mening is dat zij dit werk hoort te doen. Dit zijn haar skills. Wie ben ik dan om aan haar competenties te twijfelen.

Een vak apart

Meisje van Plezier is een onderhoudende serie en ik begrijp zeker waarom meer dan een miljoen mensen wekelijks afstemden op RTL 4. Het is fascinerend hoe deze vrouw zich manoeuvreert in deze wereld en hoe zij dat combineert met het moederschap. Nadine is een “hoer en een moeder”, aldus Meryem (Birgit Schuurman). Beide zijden van de medaille zijn interessant om te volgen en grotendeels heel degelijk uitgevoerd. Dat blijft hangen, ondanks dat er zeker dingen zijn waar we kritisch over mogen zijn. Niet alles is namelijk even interessant.

De verhaallijn van haar moeder en haar nieuwe vent is leuk, maar niet essentieel voor het verhaal. In de eerste afleveringen komt Xanna te nonchalant over. Dat kan aan Britte Lagcher liggen, maar Xanna mist dan nuance. Dit is namelijk niet zomaar een affaire: ze neukt de man van haar zus! Op dat moment lijkt het alsof Nadine daar maar overheen moet komen. Dat er ergere dingen zijn in het leven. Dat klopt, maar voor Nadine is dit op het moment het ergste in haar leven. Het publiek is door het script al tegen Xanna, dus iets meer besef en berouw had het personage gesierd. Iedereen gaat anders met zijn emoties om, dus of het geloofwaardig is laat ik aan jullie over. Ik had er echter wel moeite mee.

Sander (Roeland Fernhout) laat ook te snel merken dat hij verliefd is op Nadine. Verhaaltechnisch is dat jammer, de vriendschappelijke relatie tussen hen is mooi. Het is jammer dat in televisieland te weinig wordt gekozen voor een gewone platonische relatie tussen een man en vrouw. Want dat kan, hé. Het bestaat! Zijn handelen in de tweede seizoenshelft kun je soms gerust twijfelachtig noemen en niet per se in het belang van Nadine. Goede vriend ben jij, Sander! Naast Sander valt ook de muzikale begeleiding op. Sommige scènes in de eerste afleveringen hadden meer impact gehad zonder muziek. De kracht van stilte wordt vaak onderschat, terwijl het de emoties vaak nog beter aan het licht brengt.

Seizoen 2?

Meisje van Plezier banner

Dat moet toch wel? De kijkcijfers zijn goed en Meisje van Plezier kan vele kanten op. De rivaliteit tussen Nadine en Meryem kan nog wat moois opleveren. Daarnaast is Nadine ook vrij begaan met haar collega’s in het vak en ook dat biedt mogelijkheden. Net als het einde: wij gaan namelijk in het tweede seizoen een hele andere Nadine zien. De vraag is dan of zij dit leven ook dan geheim kan houden. Haar familie zou ook meer vragen moeten hebben. Hoe komt Nadine aan zoveel geld? Waarom werkt zij zo onregelmatig en op late uren? Dat is iets waar haar omgeving nog (behalve Sander) te weinig bij stil staat. Nu opperen zij geluiden als ‘wat ziet Nadine er goed uit’, maar weinigen vragen zich af waarom Nadine zo opgebloeid is.

Daar zullen bepaalde kijker dus wel (terecht) over struikelen. Wat in ieder geval goed is, is dat Nadine dit doet voor de juiste redenen. Dit is geen vrouw die achterover leunt en kijkt naar haar ex: nee, ze heeft hem niet nodig. Ondanks dat zij werkt in een werkveld waar de meesten van ons niet voor zullen kiezen. Ze streeft naar (financiële) onafhankelijkheid, ze wilt op eigen benen staan en haar kinderen het beste bieden. Ook tijdens het werk is zij bezig met haar kids en zien wij dat haar kids haar drijfveer zijn. Zij gaan voor alles, ook veeleisende en belangrijke klanten. You go, girl! Tot het tweede seizoen, Angela: Meneer zit er klaar voor!

Heb je het eerste seizoen al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!