Recensie: Liar – Seizoen 1

Damn, wat ben jij een Liar!

I hate liars! Heb ik dan ook een hekel aan mijzelf, want iedereen liegt weleens, toch? Nee? Niet liegen! Ik zou echter niet liegen over seksueel misbruik of iemand seksueel intimideren. Een topic dat op dit moment heel relevant is door de viespeuk Harvey Weinstein. Liar gaat over Laura Nielson (Joanne Froggatt) en Andrew Earlham (Ioan Gruffud). Na een gezellige date gaat het rap bergafwaarts. Hun date heeft verstrekkende gevolgen: Laura claimt namelijk dat Andrew haar heeft verkracht. Andrew weet echter van niks en is van mening dat hij ten onrechte wordt beschuldigd. Dat is het begin van de strijd tussen Laura en Andrew. Laura is vastberaden om haar gelijk te bewijzen. Liegt Laura of is hier daadwerkelijk meer aan de hand…

Liegen is over het algemeen nergens goed voor

Liegen is inderdaad nergens goed voor. Tijdens de pilot (hier mijn recensie) had ik zelf twee vragen: waarom zou Laura liegen en waarom zou een succesvolle, charmante arts iemand verkrachten? Laura zou kunnen liegen omdat haar psychische gezondheid niet optimaal is. Andrew heeft eigenlijk geen reden om iemand te verkrachten, omdat genoeg vrouwen succes/status aantrekkelijk vinden en hij zodoende vrouwen makkelijk (zou je denken) op een vriendelijke manier zijn bed in kan lokken. Maar goed, daar komt Harvey weer om de hoek gluren om het tegendeel te bewijzen. Ook mensen waarvan wij denken ‘dat heb jij toch helemaal niet nodig om iets voor elkaar te krijgen’, doen verwerpelijke dingen om iets voor elkaar te krijgen. Maar, wijs ik nu met m’n middelvinger (deze 🖕🏿) naar Andrew of Laura?

Liar begint erg goed. Kijk niet verbaasd op als je er vanaf de eerste aflevering al lekker in zit. Lekker, zoals je favoriete stoel óf jouw plekje op de bank. De overige vijf afleveringen zijn ook beslist geen straf om te kijken. Joanne Froggatt en Ioan Gruffud zijn gewoon goede acteurs en zij weten de aandacht vast te houden. Niet onbelangrijk als het gaat om een ‘hij zegt, zij zegt gegeven’. Dat moet wel goed gebracht worden, anders interesseert het ons überhaupt geen moer wie wat zegt. Laat staan wie er gelijk heeft. Liar weet meteen een beklemmende sfeer neer te zetten, waar beide personages best wel eens gelijk kunnen hebben. Laura krijgt dingetjes mee waardoor je twijfelt en datzelfde geldt ook voor Andrew. Daarom is het best jammer dat de serie in de derde aflevering eigenlijk al uit de doeken doet wie er gelijk heeft.

Het mysterie had best langer bewaard mogen blijven

We zouden uiteindelijk erachter komen wie hier een valse tong heeft. That’s the name of the game. Een groot deel van de intrige van Liar was echter wie er gelijk heeft. Zodra dat duidelijk wordt, verliest de serie wel een beetje haar charme. Dat is jammer, want zoals gezegd worden er meerdere balletjes opgegooid die in het voordeel van beiden zou kunnen spreken. Het is jammer dat de serie te snel het grijze gebied verlaat en zijn intrede doet in het land waar alles zwart-wit is. De ‘liar’ blijkt vervolgens dan ook écht een creep te zijn, terwijl wat meer nuance de serie gesierd had. Gelukkig maken bepaalde ontwikkelingen het nodige goed. Liar blijft daarom extreem kijkbaar, ondanks dat je zeker ook je kladblok erbij kunt pakken en kanttekeningen kunt plaatsen bij bepaalde gebeurtenissen. Uiteindelijk is elke mening subjectief (ook mijn mening), maar ik probeer wel altijd zo objectief mogelijk te blijven. Zodoende geef ik ook aan dat dit eerste seizoen beter had kunnen zijn, als men bepaalde afslagen niet had genomen.

De affaire van haar zus, bijvoorbeeld: dat had niet gehoeven. Bepaalde scènes die daaruit voortkomen zijn de moeite waard, maar in the bigger picture had het niet gehoeven. Had de screentime die daarvoor werd uitgetrokken benut om nog langer stil te staan bij het drama dat zich afspeelt. Bij de consequenties die het voor beide personages zal hebben. Kijk (wederom) naar Harvey en de impact van dit schandaal op globaal niveau. Zo belangrijk is Liar natuurlijk niet, maar op zijn eigen schaal kan het wel een scherpe blik werpen op de gevolgen van seksueel misbruik op de betrokkenen en hun omgeving. Als Liar qua storytelling iets meer gefocust was, dan had ik dit gedaan 👍🏿👍🏿 inplaats van dit 👍🏿.

Seizoen 2 is al aangekondigd

Liar banner meneer vevie

Dat tweede seizoen zou best eens jammie kunnen zijn. Met andere woorden, waar je je vingers bij aflikt. De seizoensfinale stelt namelijk een paar interessante dingen in het vooruitzicht. Dan gaat Liar hoogstwaarschijnlijk met het vingertje wijzen. Het komt dan weer neer op wie de waarheid spreekt. Want geloof mij: men heeft dan voldoende reden om te liegen. Liegen is nooit goed, maar bepaalde personages zullen wel moeten om zelf uit de spotlights te blijven. Dat kan dus weer spannende, beklemmende televisie opleveren. En geef eens toe: we vinden het toch allemaal leuk om op onze bank de detective uit te hangen? Ik zeker! Zolang het maar wel op het scherm gebeurt en niet te dichtbij komt.

Heb je het eerste seizoen gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!