Recensie: Liar – Episode 1 (Pilot)

Iemand is hier een Liar

Zij komt net uit een relatie. Hij is een alleenstaande vader. Liar besluit hen op een date te sturen en alles lijkt vlekkeloos te verlopen. Dat idee heeft hij ook. Wat hem betreft mag het tweede afspraakje snel volgen. Dan wordt zij de volgende dag wakker. Er is wat aan de hand, maar zij weet niet precies wat. Tot zij beseft dat er wat verschrikkelijks is gebeurd. Zij heet Laura (Joanne Frogatt) en Laura denkt dat hij, Andrew (Ioan Gruffud), haar verkracht heeft. Dat is een serieuze beschuldiging, Laura. Andrew heeft echter een hele andere kijk op het gebeuren. Wie van hen vertelt de waarheid?

Niet liegen, Andrew! Of Laura…

Liar zou té simpel zijn als het een simplistisch zwart-wit verhaal is.

Dat is het gegeven van Liar. De serie laat ons kennis maken met twee personen die allebei toe zijn aan een frisse start. Wat de serie vervolgens doet (en goed doet) is, logischerwijs, twijfel zaaien. Laura heeft in het verleden te kampen gehad met psychische- en medische problemen. Andrew lijkt daarentegen op een keurige chirurg, die geen vlieg kwaad zou doen. De waarheid ligt natuurlijk altijd in het midden, maar het ligt voor de hand dat men eerder dan met argwaan naar Laura kijkt. Iets wat afschuwelijk is als haar beschuldiging waar is, want normaal gesproken zou altijd de vrouw in bescherming genomen moeten worden. Het is haar lichaam. Als zij geen toestemming geeft, houdt het als man zijnde op. Nogmaals, wie van de twee heeft er hier gelijk?

Een robbertje met desastreuze gevolgen

Dit is een sfeervol en boeiend begin van Liar. Deze serie zal zeker kijkers aanspreken die, bijvoorbeeld, ook een serie als The Affair kunnen waarderen. Het zijn beiden series waar het gaat om de impact dat het handelen van iemand kan hebben op anderen en de naaste omgeving. Het woord ‘verkrachting’ gaat namelijk niemand in de koude kleren zitten. Vooral niet na Laura’s handelen in de slotminuten. Het is een handelswijze die gegrond is als zij gelijk heeft, maar verstrekkende gevolgen heeft als dat niet zo is. Je blijft als kijker een beetje in dubio, waardoor je dus niet op voorhand voor Laura of Andrew kunt supporteren. Dat spreekt mij zelf wel aan. Je kunt naar beiden met ‘het beschuldigende vingertje’ wijzen. Dat is ook hoe het hoort te zijn.

Liar zou té simpel zijn als het een simplistisch zwart-wit verhaal is. Dit hoort een ‘he said, she said‘ verhaal te zijn, met héél veel tinten grijs (geen Fifty Shades of Grey). Met van alles dat sluimert op de achtergrond. Als je het verhaal goed wilt vertellen, tenminste. De serie heet leugenaar en als de makers het goed doen is het aan ons om de leugens te ontcijferen. Het liefst zo geleidelijk mogelijk zodat je als kijker je tanden erin kunt zetten. Dit begin geeft mij goede hoop dat we naar de goede variant van dit gegeven zitten te kijken, maar you never know. Het zou niet de eerste keer zijn dat een serie mij heeft voorgelogen en bedrogen.

Uiteindelijk zijn er alleen maar verliezers

Liar banner meneer vevie

Wat wel jammer is, is dat de serie een subplot introduceert waar de zus van Laura bij betrokken is. Totaal niet nodig. Dit is zo een ingreep die alleen gedaan wordt om het verhaal wat smeuïger te maken, maar afleidt van waar het écht om gaat. Namelijk wat er speelt tussen de twee hoofdrolspelers. Zeker als het om zo een serieus onderwerp gaat en we het hebben over een seizoen dat maar zes afleveringen telt. Ik zou niet vreemd opkijken als deze storyline uiteindelijk roet in het eten gooit. Weet je, vertel het verhaal dat je moet vertellen zo goed mogelijk. Neem vervolgens zo min mogelijk zijwegen. Waarom zou je omrijden, als binnendoor sneller is? Klinkt simpel, maar wordt er geluisterd naar Meneer? Ik maak nu rollende oogjes, trouwens: 🙄.

Gelukkig is het verder allemaal in orde. Het moge dus duidelijk zijn: Ik ga all-in. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat en wie mij hier voor de gek probeert te houden. Aan Joanne Froggatt en Ioan Gruffudd zal het niet liggen, want die weten wel de aandacht vast te houden met hun spel. Als het script hen niet in de steek laat moet het wel goed komen. Denk ik. Hoop ik…

Heb je de aflevering al gezien? Check dan de volgende pagina voor spoilers en overige opmerkingen.