Recensie: Kevin (Probably) Saves the World – Pilot

Je hoort het: Kevin (Probably) Saves the World

Oké, na de inslag van een meteoriet (die Kevin aanraakt) krijgt hij van God de taak om de wereld te redden. Zo, meteen op je bord, want de meeste lezers zullen nu meteen weten of dit wat voor hen is. Wie niks moet hebben van dit soort verhalen heeft hier niks te zoeken. Denk aan een serie als Joan of Arcadia: als je dat kon pruimen, dan mag je zeker afstemmen op Kevin (Probably) Saves the World. Naast een ongeveer soortgelijk thema, hebben deze series nog iets gemeen: Jason Ritter. Ritter heeft in deze serie de hoofdrol. Hij speelt een man die door een geweldige sleur gaat. In een kort tijdsbestek heeft hij zelfmoord proberen te plegen, is hij ontslagen en liep zijn relatie stuk. Hij trekt vervolgens in bij zijn tweelingzus. Dezelfde zus (en haar dochter) die hij jaren verwaarloosd heeft. Lekkere broer ben jij, Kevin…

En dan zie je opeens het licht

Kevin kan opeens een hemelse verschijning zien, genaamd Yvette (Kimberly Hebert Gregory). Voor het gemak zouden wij haar een engel noemen, maar Yvette zelf houdt vast aan ‘warrior of God’. Oké, Yvette: sloof je maar lekker uit… Hij krijgt te horen dat hij de taak heeft om de wereld te redden en dat Yvette er is om hem hierin bij te staan. Op deze “heilige missie om de balans in de wereld te herstellen”. Hij is ook de enige die Yvette kan zien. Onze Kevin zal flink moeten veranderen wilt Yvette in haar opzet slagen. Ga der maar aan staan: de wereld redden. Dat is een helse taak met zoveel rotte appels in ons midden (ikke niet). Het is een nobel streven. Misschien wel de positiviteit die wij allen kunnen gebruiken. Wie een serie wilt zien over een personage die licht in de duisternis probeert te creëren, is hier aan het goede adres.

In de pilot zien wij uiteraard het ongeloof van Kevin en zijn moeite om aan zijn nieuwe realiteit te wennen. Begrijpelijk. Als iemand voor je deur staat met deze boodschap, doe je waarschijnlijk meteen de deur dicht. De pilot staat in het teken van een Kevin die langzamerhand beseft dat Yvette weleens de waarheid spreekt en dat hij wellicht toch (zoals Yvette aangeeft) “voorbestemd is voor iets groters”. Daartussen vindt de verplichte set-up plaats van het introduceren van andere personages die in Kevin’s leven zullen figureren: zoals oude vriend Tyler (Dustin Ybarra) en oude vlam Kristin (India de Beaufort). Dit is typisch een aflevering dat de tafel dekt, de stoelen van de hoofdrolspelers aanschuift en alvast laat zien wat het hoofdmenu wordt. Verwacht dus ook de nodige achtergrondinformatie. Dat maakt dit, doordat ik het thema interessant vind, een aardig begin, maar geen spetterende binnenkomer. Eerlijk is eerlijk.

I believe in Jason Ritter

Als ik toch eerlijk ben: zonder Jason Ritter was ik nog kritischer. Ritter heeft bewezen (in Joan of Arcadia en Parenthood) dat hij een goede acteur is. Een sympathieke acteur die weet hoe hij een interessante invulling kan geven aan het materiaal. Die goed emotie kan overbrengen. Ik heb ook vertrouwen in showrunners Michele Fazekas en Tara Butters. Zij waren verantwoordelijk voor series als Agent CarterResurrection en Reaper. Dat is tegenwoordig toch hoe je je kijktijd moet indelen: je kijkt naar wat je meteen pakt en als het je niet meteen pakt, dan kijk je naar de acteurs en de mensen die de serie maken. Dat laatste kan er voor zorgen dat we een serie niet meteen aan de kant duwen, zoals een portier een lastpak bij de discotheek. Kevin (Probably) Saves the World kan die charmante feel good serie worden, waar ik absoluut niet vies van ben. Dat is als Kevin het zo lang overleeft.

Als ik kijk naar dit type serie, dan loop ik lang genoeg mee om te zeggen dat dit soort series vaak gecanceld wordt. De spirituele series hebben het moeilijk op netwerktelevisie. Er zijn nog 35 andere meteorieten in geslagen. Kevin heeft (niet toevallig) de taak om 35 personen te vinden net als hij, die ook het woord van God kunnen verkondigen. Ik ben geen fan van de ‘case of the week’, maar ik denk dat het deze serie baat zal doen. Kevin die wekelijks het leven van anderen verandert. Elke week dat sprankeltje hoop. Een Kevin die gaandeweg meer leert over zichzelf en de taak die hij nu uitvoert. Ik kijk liever naar series met een doorlopende verhaallijn, maar het wordt elk jaar evidenter dat dat soort series het niet lang volhouden op de reguliere Amerikaanse zenders.

Kevin (Probably) Does Not Save the World

Kevin (Probably) Saves the World

Kijk dus niet verbaasd op als de serie na een seizoen, of iets later, gekscherend zo wordt genoemd. Soortgelijke series als Joan of ArcadiaDead Like Me en Eli Stone zijn allemaal vroegtijdig onderschept door de seriekiller. Hij die series wegdraagt en ze voor altijd begraaft op het televisiekerkhof. Laten we hopen dat het anders zal verlopen voor Kevin. Hij moet tenslotte de wereld redden. Mijn zegen heb je, Kevin!

Heb je de pilot al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!

Spoilers

• Wie Vice Principals kijkt, zal meteen Kimberly Hebert Gregory herkennen.
  • Kevin trok 4.2 miljoen kijkers en een 1.0 in de demografie. De serie werd niet echt geholpen door lead-in The Mayor, die dan wel een 1.2 scoorde in de demografie, maar 4.1 miljoen kijkers trok. Voor beide series is het te hopen dat ze tenminste deze cijfers weten vast te houden, anders wordt het een zeer lastig verhaal.
  • Daarom gaf ik ook aan dat het beter is als Kevin kiest voor de procedurele aanpak, dat vergroot de overlevingskansen.
  • De band tussen Kevin en zijn zus (JoAnna Garcia Swisher) is leuk om te aanschouwen. Laat deze relatie maar het hart van de serie worden. Een Kevin die zich ontpopt als een vaderfiguur voor zijn nichtje, zal zeker ook in de smaak vallen bij kijkers.
  • De pilot legt uit hoe Kevin zijn familie heeft behandeld na het overlijden van de man van zijn zus. Die info maakt het beslist geen man waar je moeite voor wilt doen. Maar ja, het is toch je broer…
  • Niet toevallig onderzoekt zijn zus de meteorieten die zijn ingeslagen.
  • Ik hoop dat Kevin het redt, want feel good series hebben we nodig op televisie. Hartverwarmende series. Dat is ook de reden dat een serie als This is Us het zo goed doet. Mensen zien toch graag personages die zij kunnen supporteren en die hen raken.

That’s all, guys.