Recensie: Gunpowder – Episode 1 (Pilot)

De geur van Gunpowder is overheersend

Wanneer je dit soort periodeseries ziet mag je heel snel op de knietjes, je handen vouwen en blij zijn dat we niet in hetzelfde tijdperk zijn geboren. In Gunpowder kun je de onderdrukking bijna proeven. De oneindige angst om vervolgd te worden voor het geloof dat je praktiseert. Genoeg is genoeg, denkt de groepering van Robert Catesby (Kit Harrington, Game of Thrones). Dat kan niemand de man kwalijk nemen, want na dit begin is zijn verlangen naar wraak behoorlijk gerechtvaardigd. Zijn broeders en zusters dienen gewroken te worden en het geloof moet men verdedigen. Een bloedige strijd tegen de heersende macht in Engeland zal snel volgen.

Vechten voor waar je in gelooft

In 1603 is het een puinhoop. Ze hadden geen koelkast, geen strijkijzer en geen boxspring waar ze s’avonds op konden liggen. Dat noem ik zware omstandigheden. Nee, deze mensen hadden andere zorgen: er woedt een oorlog tegen Spanje en katholieken kunnen hun kont niet keren zonder vervolgd te worden. Je weet hoe dat gaat… Uiteindelijk zal het verzet groeien en zullen sommigen het heft in eigen hand nemen. Wat is het leven waard als je dat moet doen met een voet op je nek? Niet veel, ofcourse. Iemand moet dus van de troon geflikkerd worden, want zo kan het niet langer. Hadden ze in 1603 al visioenen van Public Enemy’s Fight the Power? Het lijkt er wel op.

Gunpowder vertelt het verhaal van het Buskruitverraad van 1605, een samenzwering in de Engelse geschiedenis. Het was Catesby’s doel om de protestantste koning Jacobus te doden. Hoe dat is afgelopen kan een ieder Googlen. Dit is een interessant stukje geschiedenis waar ik zelf niet heel bekend mee ben. Deze driedelige miniserie van de BBC komt goed uit de startblokken. Binnen 10 minuten weten we al dat het menens is en dat de twee kampen geen vrienden zullen worden. De spanning is al snel te snijden. Koude blikken worden uitgewisseld en de angst in de atmosfeer is tastbaar. Zelfs brute executies worden niet geschuwd. Dan weten wij dus al dat Kit Harrington’s personage het er niet bij zal laten zitten.

Soms moet je een risico nemen

Gunpowder banner

Kit Harrington bevalt me hier prima. In Game of Thrones was ik niet altijd onder de indruk van de man, maar het is wel een degelijke acteur. Hij weet hier te overtuigen. Liv Tyler heeft ook een rol en zij is ook best te pruimen als ‘minnares’ Anne Vaux. De eerste aflevering van Gunpower duidt gewoon op een boeiende miniserie met een sterke cast. Dit is geen vrolijke televisie, maar de liefhebber van periodeseries kan hier zeker vrolijk van worden. Ik zit dus klaar voor de resterende twee afleveringen en ik ga ervan uit dat een recensie van het volledige seizoen zeker zal volgen.

Heb je de eerste aflevering al gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!