Recensie: Frankie Drake Mysteries – Mother of Pearl (Pilot)

Frankie Drake Mysteries = 🤔

Vrouwelijke privé-detectives. Ik kan daar zeker van genieten. Het is altijd leuk om een vrouw te zien domineren in een mannenwereld. Als ik op voorhand kijk naar een serie als Frankie Drake Mysteries, dan denk ik: ik wil een toffe vrouwelijke lead zien, spitsvondigheid en een vrouw die bovenal haar mannetje (uhh, vrouwtje) staat. Met dat laatste zal het vast wel goed komen in deze serie, maar met de eerste twee criteria… Het begin van Frankie Drake Mysteries is namelijk niet erg bemoedigend voor het verdere verloop van de serie.

Frankie at your service

In de eerste aflevering doet Frankie (Lauren Lee Smith) onderzoek naar de diefstal van kostbare parels. De serie speelt zich af in de jaren 20 in Toronto. Ik kan heel veel zeggen over dit begin, maar niet dat het interessant is. Frankie Drake Mysteries begint gewoon veel minder mysterieus dan de serie gehoopt had. Niks wat hier gepresenteerd wordt laat iets aan de verbeelding over. Het is weinig subtiel, de score is overheersend (serieus, er hoeft niet in bijna elke scène een deuntje afgespeeld te worden) en het is echt zéér voorspelbaar. Bijna elke pilot/eerste aflevering is zoekende, maar hier valt het wel erg op. De aflevering kabbelt maar voort en bereikt nergens een hoogtepunt. Het tijdperk is aantrekkelijk, nu de rest nog.

Het acteerwerk is behoorlijk, al kon Lauren Lee Smith mij niet altijd overtuigen. Toch denk ik wel dat zij meer in haar rol zal groeien naarmate de serie vordert. Het is namelijk zeker geen slechte actrice. Wendy Crewson (die haar moeder speelt) komt wat dat betreft vooralsnog beter uit de verf. Frankie Drake Mysteries moet een luchtige, lichtvoetige serie voorstellen. Het is ook geen serie die we te serieus moeten nemen, omdat de serie dat ook niet ambieert. De bedoeling is om te vermaken. Met andere woorden: een ongedwongen serie die je ook met je gezin kunt kijken. Daar is helemaal niks mis mee, maar ik mis de fun. Waar zijn de leuke, vermakelijke situaties? Vertel het me, Frankie!

Hopen op beterschap

Frankie Drake Mysteries banner

Laten we hopen dat het vervolg beter is. Wat zeker interessant is, is dat Frankie een donkere collega heeft waar helemaal niet moeilijk over wordt gedaan. Haar huidskleur is totaal geen probleem. Remember: het is toch de jaren 20. Het is toch een tijd die bekend staat als een niet al te vriendelijke tijd voor de zwarte medemens. Ik kijk toch altijd met interesse naar hoe dit soort onderwerpen worden aangepakt. Maar enfin: laten we gewoon hopen dat Frankie Drake Mysteries een leuke, vermakelijke serie wordt. Vermaak waar je niet al te veel bij hoeft na te denken. Daar wordt vaak lacherig over gedaan, maar er is helemaal niks mis mee. Het moet echter dan wel leuk zijn wil je de mindere dingen door de vingers zien. Deze serie moet dus aan de bak! Dus zet ‘em op, Frankie: ik neem afscheid, maar ik hoop zeker dat je de boel op de rit krijgt.

Heb je de eerste aflevering gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!

Een eerste indruk: