Empire – Seizoen 2 (Spoiler review)

May day, may day: the Empire is going down

Empire has lost its way, guys. Als we toch eerlijk zijn. Luister, Empire was altijd al een guilty pleasure. Deze serie had zelf ook nooit de illusie om een van de beste series op televisie te zijn. Dat geeft ook niet. Er is namelijk een tijd en plek voor alles. Dit geldt eveneens voor het type serie waar je op een bepaald moment zin in hebt. Wanneer iemand dus zegt dat Empire slecht is omdat het niet het niveau haalt van kwaliteitsseries, verzoek ik diegene dringend het gebouw te verlaten. Elke serie heeft namelijk een functie. Dat betekent dat je een serie niet kunt afrekenen voor iets dat het niet wilt zijn. Is Empire een goede serie: nee, ik ben de eerste die dat erkent. Het eerste seizoen was echter precies dat snackje dat eigenlijk niet goed voor je is, maar dat je niet kunt laten staan. Het tweede seizoen bewijst echter dat diezelfde snack ongezond is en dat teveel van het goede nooit goed is.

Empire maakt het te bont

Dat klopt. Daar is geen woord van gelogen. Empire was in het eerste seizoen al op het randje, maar dit seizoen dondert de serie daar vanaf. Er gebeurt veel… Er gebeurt teveel. Een groot aantal van de verhaallijnen kun je rechtstreeks in de prullenbak deponeren. Cookie (Taraji P. Henson) die de lakens deelt met een man met een stier op zijn rug. Nergens voor nodig. Annika (Grace Gealy) die opeens al haar verstand verliest en een totaal andere vrouw wordt dan de verstandige vrouw die wij leerden kennen. Noem het maar gerust karaktermoord. Hoezo de verhaallijn met Marisa Tomei en Naomi Campbell zo afsluiten? Wat moet je denken van het veelvuldig gebruik van sterren die niks toevoegen… Ik begrijp dat Empire hot is en dat veel sterren nu in de rij staan, maar less is nog altijd more. Chris Rock voegde totaal niks toe in zijn rol. Alicia Keys was redelijk, maar wist ook niet echt indruk te maken. Ludacris idem dito. De lijst gaat door, maar ik heb niet de puf om ze allemaal op te noemen. Dit seizoen van Empire: overdaad schaadt.

Het is dit seizoen te geforceerd. Te gekunsteld. Dat wilt veel zeggen voor een soap. Daarbij zijn er teveel verhaallijnen die een onbevredigende conclusie krijgen. Ik kreeg vaak het idee dat de makers bepaalde wendingen/verhaallijnen niet goed doordacht hadden. Je kon heel goed merken dat Empire te zelfbewust werd. Lee Daniels (de bedenker) en zijn team kregen (hoe kan het ook anders) door hoe succesvol de serie is en gingen daar naar handelen. Dat is nooit goed. Zoals ze in Hiphop termen zeggen: they started feeling themselves. Dat is iets wat je ten koste van alles moet voorkomen.

Teveel afleveringen, people! Teveel afleveringen

Het vorige seizoen van Empire bestond uit dertien afleveringen. Voor het type serie als dit is dat precies goed. Hetzelfde geldt voor een gelijkwaardige serie als Nashville. Meer afleveringen betekent dat er meer verhalen nodig zijn om het seizoen gaande te houden. Dat is waar dit soort series de mist ingaan als het gelijknamige boek van Stephen King. Het betekent meer subplots, meer verhaallijnen, meer soapachtige perikelen en in het geval van Empire: meer van hetzelfde. De serie vertelt hetzelfde verhaal voortdurend op een iets andere manier. Lucious Lyon heeft bonje met zijn kinderen en Cookie: they kiss and make up. Lucious Lyon heeft weer bonje met zijn kids en Cookie. Je raad het al: they kiss and make up. Ik snap dat dit de grootste hit van Fox is, maar wat je als zender niet wilt is dat mensen uitgekeken raken op je series. Dit is niet de manier waarop je dat voorkomt, Fox…

Duw aub geen vrouw meer van de trap, Empire

Een van de belangrijkste gebeurtenissen dit seizoen is natuurlijk dat Annika Rhonda (Kaitlin Doubleday) van een trap duwt. Gevolg: Andre (Trey Byers) en Rhonda verliezen hun kind. Het is een serie, maar je kunt ook te ver gaan. Deze gebeurtenis was nergens voor nodig en vooral erg problematisch. Annika ontpopte zich namelijk als een erg vervelend personage. Dat zo een personage iemand zo een onrecht aan doet en er, Empire kennende, uiteraard mee weg komt, is some bullshit. Begrijp mij niet verkeerd: series zitten vol met verschrikkelijke protagonisten die anderen afschuwelijke dingen aandoen. Het gaat hier meer om Annika’s transformatie en hoe hinderlijk dat was om te volgen. Tip: als je zo ver gaat om een ongeboren kind wat aan te doen, zorg er dan wel voor dat het middel het doel heiligt. Nu krijg je een personage dat zoiets doet om een kind te krijgen met de achternaam Lyon, wetende dat het uiteindelijk alleen maar slecht voor haar kan aflopen. Ik zie niet in waarom men daarvoor zo een aanslag moest plegen op Annika’s personage. Had haar nou maar gewoon uit de serie geschreven, guys. Dat was beter geweest.

Ik durf daarom nu al met zekerheid te zeggen dat het Rhonda is die van het balkon vloog. Waarom: dit zal zorgen voor meer drama. Hoe onverdiend het ook is. Cookie zal, als Annika leeft, op gespannen voet leven met Lucious. Hakeem heeft met zijn kind op komst iets om naar uit te kijken, nadat zijn huwelijk afgeblazen werd. Andre verliest alles als Rhonda sterft. De oudste Lyon telg gaat er vervolgens uiteraard als een veranderd man uitkomen (met hoogstwaarschijnlijk de geest van Rhonda die hem blijft toespreken). Je kunt hier simpelweg meer mee, dan als Rhonda blijft leven. Maar, duw geen zwangere vrouwen meer van de trap. Stop met die ongein.

Empire Banner Meneer Vevie

Kortom: van een guilty pleasure, naar gewoon slecht

Daar komt het eigenlijk allemaal op neer. Ik noemde Nashville al en die serie overkwam precies hetzelfde. Op het eerste seizoen van Nashville is ook genoeg aan te merken, maar de positieve dingen springen er dan nog uit. Een guilty pleasure heeft eigenlijk maar één missie: zorg ervoor dat het niet too much wordt. Het probleem van een guilty pleasure is dat het bijna altijd al snel die kant opgaat. Empire verdwaalde al in de eerste afleveringen van dit seizoen en heeft nadien nooit meer de weg terug gevonden. De serie loopt nog steeds ergens in een pikdonker doolhof met de handen voor zich uit, hopend dat het snel de uitgang vindt. De showrunner gaf onlangs in een interview aan dat het tempo het volgend seizoen naar beneden gaat. Dat is een goed teken. Hopelijk lukt het de serie om de weg terug te vinden. Meneer heeft er echter weinig vertrouwen in.