Recensie: Alias Grace – Seizoen 1

Hallo, Alias Grace

“In het 19e-eeuwse Canada moet een psychiater bepalen of een moordenares ontoerekeningsvatbaar is.” Daar komt het op neer in deze serie die is gebaseerd op het gelijknamige boek van Margaret Atwood. Je weet wel, die Margaret die ook The Handmaid’s Tale schreef. Marg (ik mag haar zo noemen) is een baas! Alias Grace is net als laatstgenoemde serie namelijk ook een lekkernijtje. Crack, speed, cocaïne in tv-formaat. Een trip van zes afleveringen en een kennismaking met een sterk geacteerde en uitgevoerde serie.

Dit is Grace

Grace Alias Grace

Je houdt me voor de gek, Grace… of niet?

Grace Marks (Sarah Gadon) is namelijk een welbespraakte dienstmeisje met een tong van zijde. Dat voorkomt echter niet dat zij wordt veroordeeld voor de moord op Thomas Kinnear (Paul Gross) en Nancy Montgomery (Anna Paquin). Dr. Simon Jordan (Edward Holcroft) wordt vervolgens ingehuurd om een psychiatrisch onderzoek te verrichten. Dit onderzoek zou Grace moeten vrijpleiten. Gedurende het onderzoek leren wij meer over Grace, de toedracht van de moord én of zij onschuldig is of niet.

Alias Grace is een mindfuck, y’all! Het is net alsof iemand in het donker een zaklamp onder zijn kin houdt en roept: ‘deed ze het wel… of deed ze het niet?’ En dat vervolgens nog drie keer roept. Dit is een wonderlijke reis door het leven van Grace vol bochten, kronkels, afslagen en wendingen die je voortdurend laten gissen. Het is een mysterieus mysterie waar de kijker zelf zal moeten bepalen of Grace onschuldig is of niet. Zo hebben we het ook het liefst, toch? Het moet natuurlijk wel iets aan de verbeelding over laten.

De vrouw als uitgangspunt

Zowel The Handmaid’s Tale als Alias Grace hebben de vrouw als uitgangspunt. Dat is mooi, maar ze tonen ook allebei wat er gebeurt als vrouwen zijn overgeleverd aan de wil van de maatschappij, ideologie en de man. Ze laten sterke vrouwen zien in moeilijke situaties, die fragiel zijn, buigen, maar uiteindelijk niet barsten. Wat zo intrigerend is aan Grace Marks is dat ze ongrijpbaar is. Ze is moeilijk te doorgronden. Dat komt door het heerlijke spel van Sarah Gadon. En, het is waargebeurd. In Canada heerste er destijds ook een grote verdeeldheid. De onderklasse geloofde heilig in Grace, de hogere klasse moest niks van deze ‘beruchte moordenares’ hebben.

Vergeef die klootzakken, Grace: they know not what they have done! Spreek dat zo serieus mogelijk uit met een Shakespeariaanse tongval. Een paar dramatische handgebaren verhoogt het effect. Het is trouwens wel opmerkelijk dat gelaagde vrouwen op televisie vaak slachtoffer zijn van onderdrukking en het systeem. Iets om over na te denken… Alias Grace is ook gelaagd en de setting is een mooi decor voor deze serie. Het tijdperk spreekt toch altijd tot de verbeelding en dit soort verhalen uit Canada zijn toch minder bekend dan soortgelijke verhalen van hun ‘opvallendere’ onderburen.

Een lesje in effectiviteit

Wat mij opvalt is hoe effectief Alias Grace is. Het is een goed voorbeeld van een serie die het verhaal vertelt wat het wil vertellen, dat kort en bondig doet en daarna weer zijn koffers pakt. Geen filler, geen zijwegen: geen overbodig gerek, of overbodige verhaallijnen, om de afleveringen te kunnen vullen. Dat zorgt er ook voor dat je bij de les blijft en de kijkervaring plezieriger is. Het spreekt voor zich dat dit een gegeven zou moeten zijn, maar dat is het allerminst. Veel originals van Netflix maken er namelijk een potje van. Dan heb ik het niet over een potje snoep.

Let ook op de poëtische dialogen van Grace. Ze dragen bij aan het mysterie. Ze zijn voor haar een manier om mensen voor haar te winnen en om haarzelf te beschermen. Ondanks dat het gaat om een arm dienstmeisje, straalt zij een volwassenheid en wijsheid uit die tastbaar is. Hier is over nagedacht. Alias Grace is een aanrader en zeker één van de beste series van 2017.

Kijken

Op dit moment trap ik je deur in en storm ik naar binnen met mijn handlangers. Ik kom echter gezegend met love en zeg simpelweg dat je moet plaatsnemen op de bank. M’n handlangers lopen voor je naar de koelkast, pakken een drankje voor je erbij en vooruit: ze gooien ook wat popcorn voor je in de magnetron. Ik sommeer je om te kijken, damnit! Kijkennnnnnnnn!

Heb je Alias Grace gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!