Wheelman (2017) [Recensie]

Frank Grillo is Wheelman

In Wheelman is Frank Grillo wheelman. Geen naam die je een pasgeboren kind geeft, maar goed: we moeten het ermee doen. Onze man achter het stuur is the getaway driver (klinkt tof, hé) van bankovervallers. Wanneer hij twee gozers naar een bank rijdt, gaat alles mis. Hij wordt gebeld door een mysterieus persoon en komt erachter dat hij is bedrogen. Dat is het startschot van een wilde rit door de stad om erachter te komen wie hem heeft bedrogen. Het wordt een nacht die hij niet snel zal vergeten.

Hands on the wheel

Frank Grillo is dé man! Wheelman is ‘The Frank Grillo Show’. Kijk eens naar die kop:

Grillo is een intense acteur (check Kingdom). Hij is op latere leeftijd doorgebroken en nu Hollywood weet hoe hem te gebruiken, zien we hem in steeds meer films opduiken. Het slagen van Wheelman (aka de b-versie van de film Drive) is dan ook geheel aan Grillo toe te schrijven. We kennen zijn personage namelijk niet, dus waarom zou het ons uitmaken wat er met hem gebeurt? Dat is altijd waar dit soort films snel de mist in kunnen gaan. Het is dan een vereiste dat de protagonist een badass is. Hij moet hoe dan ook de aandacht weten vast te houden, zodat wij ons scharen in zijn kamp. Dit is dan ook een rol die Grillo op het lijf is geschreven. Een knappe prestatie, want het speelt zich zeker voor 95% af in een auto en de camera is bijna altijd gericht op zijn personage. Geef me een 👊🏿, Frank.

Zoals gezegd zou je dit de b-versie van Drive kunnen noemen. De versie zonder de gruwelijke score van Cliff Martinez en de uitzonderlijke regie van Nicholas Winding Refn. Het gaat ook over een beschadigd personage die uiterst behendig is met een auto. Begrijp me niet verkeerd, Wheelman komt zeker niet in de buurt van dat meesterwerk. Het is echter een sterke film voor wat het is. Wheelman wilt een film zijn waar voortdurend de voet op het gas is. Vol. Volledig ingetrapt. Het is minimalistisch en dat is ook de charme. Het enige wat nodig is, is een man en zijn auto. En een hopeloze situatie waarin hij zijn hoofd koel moet proberen te houden. Het is geen uitzonderlijke film, maar in alles gewoon degelijk uitgevoerd.

Voet op het gaspedaal

Fans van Frank zullen heerlijk gaan op Wheelman en zich nogmaals afvragen waarom hij niet een grotere ster is. De film kent een aantal sterke scènes (een onderonsje met een motor, bijvoorbeeld) en weet gewoon te entertainen. De dialogen konden hier en daar beter en de uiteindelijke uitkomst is natuurlijk ook niet verrassend: laten we eerlijk zijn. Wheelman is niet de beste film die je dit jaar zult zien, maar zeker wel een erg vermakelijke. Dit is precies een film die werkt in de huiskamer. Die je niet per se in de bios hoeft te zien. Dat had Netflix (check) ook begrepen. Gaat dat zien, guys: gaat dat zien!

Heb je Wheelman gezien? Dan heb ik spoilers en overige opmerkingen in de aanbieding op de volgende pagina!