Warcraft (2016) [Recensie]

Waarom heb ik Warcraft gezien?

Meneer kijkt ook films. Niet veel films, maar ik kijk ook films. Toen iemand mij vroeg waarom ik dan de moeite heb genomen om Warcraft te kijken, moest ik dan ook het antwoord schuldig blijven. Ik weet het echt niet. Mijn dagen als gamer zijn eigenlijk allang geteld, maar World of Warcraft ken ik wel. Het is volstrekt logisch dat men vervolgens van een succesvolle game een serie maakt. Het lijkt haast wel verplicht. Warcraft gaat over de strijd die losbarst tussen de mensheid en Orcs. De Orcs vallen de planeet Azeroth binnen. De opper-Orc Gul’dan heeft echter sinistere plannen en gebruikt gevaarlijke magie. Durotan, de leider van een Orc-clan, komt al snel tot de conclusie dat Gul’dan gestopt dient te worden. Een klein gedeelte van de Orcs en de inwoners van planeet Azeroth hebben dus al snel een gezamenlijke vijand. Gul’dan zal hoe dan ook gestopt moeten worden.

Ik zit hier nog steeds met een vertwijfelde blik

Ik ben er namelijk nog steeds niet achter waarom ik deze film heb opgezet. Warcraft is op voorhand een film met potentie. Een wereld als deze kan boeiend vertaald worden naar het grote doek. Er zijn genoeg stoere krijgers om de kijker te entertainen. De thema’s die worden besproken kan ik ook echt wel waarderen. Het spreekt toch altijd tot de verbeelding. David tegen Goliath. De underdogs die het opnemen tegen een tegenstander waar zij op voorhand kansloos tegen zijn. Personages die de mauwen opstropen en vechten voor waar zij in geloven en bereid zijn om daar voor te sterven. Al deze aspecten zijn aanwezig. Tijdens het kijken dacht ik toch voornamelijk: ‘dit is het niet’. Acteurs als Ben Foster (Medivh), Travis Fimmel (Andun Lothar) en Dominic Cooper (Liann Wrynn) hebben een grote rol. Dat zijn niet de minsten. Toch maakt geen van hen indruk. Fimmel doet eigenlijk wat hij doet in Vikings, maar dan minder interessant. Foster is slecht gecast en Cooper kan deze rol in zijn slaap spelen.

De film geeft geen boeiende kijk op deze personages. Het script had graag wat vechtpartijen mogen inruilen voor wat meer verdieping van de personages. Ik had graag nog meer gezien van de Orcs en de stam van Dorotan. Warcraft hangt er helaas een beetje tussen. Dat maakt dit een onbevredigende ervaring. Dit zou een episch verhaal moeten zijn. Dat is ook duidelijk waar de film voor gaat. Het wordt echter nergens episch. De kans is klein dat je na het kijken nog zal terugdenken aan wat je zojuist gezien hebt. Warcraft is zodoende voor mij een film die op meerdere vlakken tekort schiet. Er wordt duidelijk gehint naar een vervolg, trouwens. Voor mij hoeft dat niet. No, sir.