Unfriended – (2014) [Recensie]

Unfriended AKA een hele goede anti-pesten campagne

“Wat zie je er goed uit, lieverd! Maak de knopen van je blouse maar open… Vooruit, je slipje mag ook best uit. Niemand die erachter komt, schat. We zijn helemaal alleen.” Dat klinkt allemaal heel sexy. Cyber sexy! Er klopt echter één ding niet aan dit verhaal… Zij zijn helemaal niet alleen. In Unfriended kijkt namelijk iemand mee en die heeft nog een appeltje met hen te schillen.

Een online groepschat tussen vrienden loopt helemaal uit de hand. Wat een gezellig gesprek had moeten worden, wordt al gauw een gevaarlijk spel. Iemand heeft zich namelijk toegevoegd aan het gesprek en diegene weet wel heel veel over hen. Dit wordt een gesprek die deze jongeren nooit zullen vergeten.

De gevaren van social media

Unfriended heeft mij positief verrast. Voor een film die zich praktisch alleen op de beeldschermen van de hoofdpersonages afspeelt, gebeurt er genoeg. Het is een film die je voortdurend bij de les houdt. Het blijft mij verbazen dat zulke kleinschalige films zo effectief kunnen zijn. Unfriended slaagt er namelijk in om op effectieve wijze de gevaren van pesten, sociale media en groepsdruk te tonen.

Wij weten inmiddels allang wat voor schade pesten kan aanrichten. Met het internet en social media zijn er alleen maar meer middelen bij gekomen om mensen het leven zuur te maken. Nu men zich kan verschuilen achter een beeldscherm, zijn er veel keyboard-gangsters. Het is natuurlijk veel makkelijker om groffe, beledigende dingen in te tikken dan het in iemands gezicht te zeggen. Wat Meneer betreft heb je geen ruggengraat als je je hieraan schuldig maakt.

Je oogst wat je zaait?

Wat ik vooral heb meegekregen is dat wij moeten oppassen met wat wij online delen. Technologie is tegelijkertijd een vloek en een zegen. Horror is een harde leerschool en je kunt je afvragen of pesterijen op deze manier beantwoord moeten worden. Natuurlijk, niet. Maar Unfriended zet je wel aan het denken. Dat is wat mij betreft de achterliggende boodschap van deze film. Houd wat meer rekening met anderen. Heb iets meer empathie voor iemand die het moeilijk heeft. Behandel anderen zoals jezelf behandeld wilt worden. Onthoud dat. Je wilt namelijk niet eindigen zoals de mensen in Unfriended.