Tyrannosaur (2011) [Recensie]

Tyrannosaur blijft een topfilm

Joseph (Peter Mullan, Trainspotting) heeft in Tyrannosaur een aantal jaar geleden zijn vrouw verloren. Dit heeft hem verbitterd gemaakt; hij drinkt veel en grijpt vaak terug naar geweld/aggressie. Dan komt hij Hannah tegen, een christelijke vrouw met wie hij een klik voelt. Hannah (Olivia Colman, Broadchurch) heeft ook zo haar problemen en de twee groeien naar elkaar toe. Met alle gevolgen van dien.

Tyrannosaur is een sterk geacteerde film. Peter Mullan, en vooral Olivia Colman, dragen hun rol met verve. Peter Mullan speelt een personage waarvoor je in het begin van de film geen sympathie voelt. De man is vervelend, asociaal en beledigt mensen tot op het bod. Het is een man die gaandeweg ontdooit en weer mens wordt. Dat tekent deze film. Zowel Joseph als Hannah verdienen meer dan zij zichzelf gunnen. Het is voor ons als kijker alleen wachten tot het moment dat zij zich dat ook realiseren. Dat maakt de reis die beide personages afleggen ook zo krachtig en mooi om te aanschouwen.

Prachtig geacteerd. Sterk verhaal. Tyrannosaur zit goed in elkaar.

Hannah heeft zo haar eigen problemen. Ze kampt met huiselijk geweld. Ze is zelfs bang om thuis te komen na haar werk. Hannah is een schil van haarzelf geworden. Ze kan geen kinderen meer krijgen en gebruikt haar werk, als toevlucht om te ontsnappen aan haar realiteit. Wanneer zij in Joseph iemand vindt die ook getekend is door het leven, bouwen zij samen een band op. Door close-up en mid-range shots zie je het gemis en verdriet in het gezicht van Hannah. In een shot zit ze te kijken naar een moeder die met haar kinderen speelt en dan voel je als kijker dat dit ook haar droom was, maar dat dit door haar situatie nooit zo had mogen zijn. Wanneer zij eindelijk van zich afbijt, ben je blij voor haar. Het is een moment van empowerment en het besef dat er meer is dan dit.

Dat Joseph en Hannah naar elkaar toe trekken is niet verrassend, maar het wordt nergens geforceerd. Ze delen een aantal mooie scènes. Het zijn in feite allebei mensen die een moeilijk leven leiden en elkaar daardoor vinden. De melancholische begeleiding bij bepaalde scènes is mooi en passend. Tyrannosaur is een goed geschreven en geregisseerde film waarin de cast de mogelijkheid krijgt om te excelleren. In 2016 weten de meeste film- en serieliefhebbers wat Olivia Colman kan, maar zij verraste mij toen echt met haar performance. Ze speelt haar rol kwetsbaar en weet veel emoties over te brengen in haar spel. Voor Meneer is zij de ster van deze film. Tyrannosaur is en blijft een absolute aanrader.