Trainwreck (2015) [Recensie]

Val vooral niet voor een Trainwreck

Ik houd wel van films als Trainwreck. Het is een film over een personage dat alles behalve perfect is. Sterker nog, Amy (Amy Schumer) maakt er een potje van. Telkens als het serieus wordt met een man, saboteert zij de boel. Op een gegeven moment heeft zij dus een ton aan mannelijk vlees verslonden. Je zou bijna zeggen dat het een kannibaal is. Maar goed, als een vrouw lekker los gaat wordt er altijd anders naar gekeken. Geef mij niet de schuld, geef de schuld aan double standards. Bij Amy ligt het aan de relatie tussen haar ouders. Zij is een kopie van haar vader. Amy gelooft dat ‘liefde’ niet voor haar is weggelegd. Tot zij Dr. Aaron Conners (Bill Hader) leert kennen. Zij dient enkel een artikel over hem te schrijven, maar de twee groeien snel naar elkaar toe. De vraag is of Amy kan veranderen en een leven kan opbouwen met Aaron.

Ik mag mevrouw Schumer wel

Velen zullen Amy Schumer kennen als standup-comedian of van Inside Amy Schumer. De laatste jaren gaat het haar voor de wind. Inside Amy Schumer is een succes en nu lonkt ook een filmcarrière. Mevrouw Schumer is echter óók een vrouw waar mensen moeite mee hebben. Ze is het afgelopen jaar meermaals negatief in het nieuws geweest. Zo zou Schumer racistisch zijn, werd zij veroordeeld voor haar band met Kurt Metzger en kreeg zij bakken kritiek over zich heen na een parodie. Dat terzijde: het is een vrouw die weet wat zij wilt. Dit succes is haar niet komen aanwaaien. In Trainwreck komt Schumer goed voor de dag. Het is een rol dat haar op het lijf geschreven is. Het succes van deze film kun je niet los zien van haar bijdrage. Ondanks dat zij hier niet altijd even likable is, weet zij toch je sympathie te winnen. Ik ben benieuwd naar haar volgende project, Snatch, met Goldie Hawn.

De wisselwerking tussen Schumer en Bill Hader is leuk. De twee zijn goed op elkaar ingespeeld. Trouwens, ik kon de bijrollen van Lebron James en John Cena ook wel waarderen. De ‘verplichte’ complicaties die, natuurlijk, tussen het koppel optreden hadden niet gehoeven. De film is veel leuker wanneer hun relatie vorm krijgt en de kijker te zien krijgt hoe leuk zij samen zijn. Dan zie je Schumer’ personage tot leven komen. Dat is duidelijk het sterkste gedeelte van de film. Oké, als kijker weet je dat de film Trainwreck heet. Je kunt dus verwachten dat de relatie op een gegeven moment downhill gaat. De vraag is dus of dit terechte kritiek is. Toch heb ik sterk het idee dat meerdere mensen er hetzelfde over zullen denken. Het laatste gedeelte is net té standaard. De richting die de film dan neemt haalt het niveau naar beneden. Het is echt aan Schumer en Hader te danken dat het eerste gedeelte uiteindelijk de doorslag geeft.