This Means War (2012) [Recensie]

This Means War betekent dit betekent oorlog

In This Means War zijn Tuck (Tom Hardy) en FDR (Chris Pine) geheim agenten die werken voor een Amerikaanse inlichtingendienst. Wanneer zij op een missie de broer van terrorist Heinrich doden, zint deze op wraak. Het verhaal wordt gecompliceerder wanneer zij in de tussentijd ook nog vallen op dezelfde vrouw. Die vrouw is Lauren (Reese Witherspoon). Een intelligente en charmante dame, die door haar vriendin op een datingsite is gezet. Tuck, die ook een advertentie heeft op dezelfde site, komt zodoende met haar in aanraking. Wanneer zij na hun date ook toevallig tegen de collega van Tuck, FDR, aanloopt, begint een tweestrijd tussen de twee heren om het hart van Lauren. Niks gaan zij uit de weg om elkaar het leven zuur te maken. The winner takes it all, right.

Leuk idee, matige uitvoering

Reese Witherspoon is charmant als altijd. Reese is the girl next door en wie zou niet op haar vallen? Tuck en FDR kun je dus niks kwalijk nemen. This Means War is eigenlijk een ‘bromance’. De twee heren zijn, op een grappige manier, zó met elkaar bezig. Zo is de paintball-scène waarin Tuck zijn stoerdere kant wilt laten zien aan Lauren top. Datzelfde kan gezegd worden van de scène waarin FDR Lauren wilt imponeren door te spelen dat hij een liefhebber is van dezelfde kunstenaar. Tom Hardy en Chris Pine zijn uitstekende acteurs. Chelsea Handler komt ook goed uit de verf als Lauren’s beste vriendin Trish. In wezen verschilt zij niet veel van de pittige tante die zij is in haar late night show, maar desalniettemin voegt ze zeker wat toe. Ongetwijfeld heeft haar vriendin Witherspoon een rol voor haar geregeld, maar daar zijn vrienden voor, toch?

This Means War heeft leuke dialogen en er zitten leuke momenten in, maar toch is het geen geslaagde film. De film is gewoon te ongeloofwaardig. Tuck en FDR schakelen de hulp in van collega’s om Lauren te schaduwen. Zogenaamd heeft het te maken met een zaak en na wat scepsis gaan hun collega’s hierin mee. Als de agenten dan Lauren schaduwen terwijl zij met één van hen op date is, wordt het gegeven wel heel onwaarschijnlijk. Dan moet namelijk voor beiden al duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit. De tweestrijd tussen de heren wordt steeds ongeloofwaardiger. Vertel gewoon de waarheid als jullie zo gecharmeerd zijn van Reese. Alle poespas is niet nodig.

This Means War crasht volledig

De film is te voorspelbaar en dat is jammer. Je ziet snel waar het naar toe gaat en voor wie van de twee zij uiteindelijk kiest. En Heinrich is uiteindelijk een onnodige subplot, een bliksemafleider. Het gaat om de driehoeksverhouding van Lauren, Tuck en FDR. Zij krijgen de meeste aandacht. Daarom is de zaak Heinrich eigenlijk totaal overbodig geweest, want zoveel screentime heeft hij niet. Let ook op het gedeelte wanneer Lauren ontvoerd wordt. Zulke slechte kidnappers maak je zelden mee: amateurs ten top. Tegen het einde dendert This Means War helemaal van de rails. De NS heeft toch betere service. Nee, hier had veel meer ingezeten.