The Ridiculous 6 (2015) [Recensie]

Wij zijn al op het punt gekomen dat je weet wat je kunt verwachten van een film van Adam Sandler. The Ridiculous 6 is niet anders. De productiemaatschappij van Sandler tekende een deal voor vier films met Netflix en dit is de eerste van die vier. De film is een satire op westerns en is daar heel duidelijk in. Mocht dit nog niet genoeg zijn:

Zes belachelijke redenen waarom je volgens Netflix The Ridiculous 6 moet zien

1. Omdat een ezel je lievelingsdier is
2. Je vroeger altijd ‘cowboys en indianen’ speelde
3. Vanilla Ice je favoriete rapper was in de jaren ‘90
4. Je graag een Taylor Lautner- film wilt zien waarin hij zijn shirt aanhoudt
5. Je ook vijf (half)broers zou willen hebben
6. Adam Sandler-films eigenlijk jouw ‘guilty pleasure’ zijn….

Sandler speelt Tommy ‘White Knife’ Stockburn, een blanke man die is opgevoed door de Apachen. Wanneer zijn biologische vader, Frank Stockburn, weer ten tonele verschijnt, beseft White Knife dat zijn vader in de problemen zit. Zijn vader dient binnen afzienbare tijd met 50,000 dollar over de brug te komen. White Knife besluit zijn vader bij te staan en gaat op avontuur om de benodigde centen te verzamelen. Onderweg komt hij vijf mannen tegen met wie hij een ‘familiaire’ band heeft. Wat blijkt: het zijn zijn (half)broers. Wanneer zijn broers horen van het lot van hun vader, besluiten zij White Knife te vergezellen op zijn missie. Dat brengt hen langs gevaarlijke stadjes, allerlei gespuis en een rivaliserende groep die het niet zo op hen heeft. Hun vader hoeft zich geen zorgen meer te maken, nu The Ridiculous 6 in actie komen.

Eerlijk is eerlijk: Sandler heeft een leuke cast verzameld voor deze film. Iedereen heeft zichtbaar lol. Zelfs Taylor Lautner valt hier goed te pruimen. De man is hier veel expressiever dan ik van hem gewend ben. Sandler is ook gul geweest met het materiaal, want de leukere scènes zijn de scènes waarin hij niet eens betrokken is. The Ridiculous 6 is zodoende echt een ensemble-comedy geworden waar elke acteur zijn momenten krijgt. Van de absurde Rob Schneider (Real Rob) als Mexicaanse halfbroer van White Knife, tot Terry Crews (Brooklyn Nine-Nine) als de halfbroer die pas recentelijk heeft kunnen zeggen dat hij zwart is. Iedereen is ‘in on the joke’ en dat levert ook een aantal leuke gastrollen op. De nodige bekende namen komen namelijk voorbij.

Het verhaal zelf is redelijk rechttoe rechtaan. Maar de film is wat dat betreft meer een verhaal van zes broers die zich verenigen om een gezamenlijk doel te verwezenlijken. Als rode draad door de film loopt de band met hun moeders. Vrouwen die het allemaal alleen gered hebben ondanks de afwezigheid van hun vader. Je kunt je wat dat betreft afvragen waarom zes broers hun handen uitsteken voor een man die nooit een rol in hun leven heeft gehad. Die nooit de moeite heeft genomen om een vader voor hen te zijn. Gelukkig zijn er genoeg leuke momenten aanwezig tot de mannen oog in oog staan met hun vader. Anders zou hun kruistocht nog moeilijker te behappen zijn.

Tijdens het filmen ontstond er wat rumoer rond de film. De film zou Native-Amerikanen in een negatief daglicht stellen en zou vrouwen vernederen. Zij hebben op zich wel een punt, maar ik denk dat de serie de stereotypen en clichés rond de afkomsten van de broers juist omarmt. Alles wordt overdreven en aangedikt. Ik heb niet het idee dat de film doelbewust bevolkingsgroepen wil schaden of negatief wil portretteren.

The Ridiculous 6 is een redelijke film geworden. Het is een bij vlagen zéér flauwe film, met wendingen waar je ogen van rollen. De film neemt het niet even nauw met de logica en dat zal de kijker weten ook. De film zal tegenstanders van Adam Sandler niet voor zich winnen, maar zal er goed ingaan bij het publiek dat zijn films wel kan waarderen. Het is beslist geen ‘goede’ film, maar wel een film die slaagt in haar doel: “je guilty pleasure” zijn.