The Perfect Match (2016) [Recensie]

The Perfect Match is natuurlijk alles behalve perfect

Romantische comedy’s zijn leuk op zijn tijd. Het is meestal anderhalf uur kijken naar een film, waar uiteindelijk alles op zijn pootjes terecht komt. De liefde begint, komt wat obstakels tegen onderweg en overwint alles op het einde. Je weet wat je krijgt. The Perfect Match is niet anders. De film komt absoluut niet in de buurt bij de beste films in het genre (niet eens in de straat), maar de film is likable enough. Het begint allemaal wanneer Charlie (Terrence Jenkins) aan zijn vrienden vertelt dat relaties niet voor hem zijn. Hij doet niet aan liefde. Zijn vrienden zijn natuurlijk juist mensen die wel liefde hebben gevonden. Het ene stel staat op het punt te trouwen en het andere stel is al getrouwd. Het zijn stellen waar men naar op kan kijken. Toen je klein was noemde je hen vast de ‘dat wil ik ook als ik groot ben stellen’. Aanvankelijk gaat Charlie daar dus nog tegen in.

Het zou natuurlijk geen romantische comedy zijn als er niet een dame ten tonele zou verschijnen die hem van gedachten zou veranderen. Deze bloedmooie dame, Eva (Cassie Ventura), verschijnt dus ook. Het is het type dame waarvan elke man zegt: ‘oké, het single zijn is voorbij, voor jou ga ik met pensioen’. Maar goed, als je allebei afspreekt dat het blijft bij een platonische relatie… dan moet je je daar ook aan houden. Dat is dus altijd het punt waar een van de twee gaat twijfelen. Is dit het bewijs dat seks zonder gevoelens te krijgen niet kan? I don’t know, maar ik weet uit ervaring dat een van de twee partijen er in veel gevallen meer van probeert te maken. Dan denkt iemand: ‘de seks is goed, we kunnen het best goed met elkaar vinden, dus waarom niet’? In The Perfect Match leert Charlie dan ook al snel een kant van zichzelf kennen waar hij geen weet van had. Is Eva de ware?

Een luchtig tussendoortje

The Perfect Match is inderdaad een tussendoortje. Het is het type film dat niet vervelend is om te zien, maar het is zeker geen film die je gezien moet hebben. Er zijn zoveel betere films in dit genre, dat je deze gerust over mag slaan. Er zijn een paar leuke situaties, maar ‘laugh out loud funny’ wordt het nergens. Terrence Jenkins en Cassie Ventura zijn allebei mooie mensen, maar dat betekent niet dat er ook automatisch chemie is. Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan het acteerwerk van Ventura, want mevrouw is niet de beste actrice. Sommigen zullen Ventura simpelweg kennen als Cassie, de R&B-zangeres die al jaren een relatie heeft met P. Diddy. De bijrollen van Dasha Polanco en Donald Faison (als een stel dat zwanger probeert te raken) komen dan beter uit de verf. Verder zijn er nog kleine gastrolletjes van modellen en rappers, maar echt memorabel is dat ook niet. Toch heb ik mij wel redelijk vermaakt.

De film probeert uiteindelijk nog enigszins de rollen om te draaien en dat kan ik wel waarderen. Charlie gedraagt zich echter op een gegeven moment wel heel hinderlijk. Dat merk je, want dat is ook het moment waar je waarschijnlijk ‘kom op’ naar het scherm roept. Het helpt ook niet dat de film inhoudelijk tekort schiet en dat je nooit echt warm wordt van de romance tussen Charlie en Eva. Ik had dan zelf liever Polanco en Faison gezien als hoofdrolspelers. The Perfect Match is een film waar wij het lang over kunnen hebben, maar dat is totaal niet nodig. Dan maken wij het waarschijnlijk interessanter dan de film zelf.