The Fox (2017) [Recensie]

Wie is The Fox?

“Europol-agent Simon Fox leidt een moeizaam bestaan nadat hij per ongeluk een kind doodschoot.  Een zaak van vermiste wapens uit een post-oorlogse verzetsgroep zet een keten van gebeurtenissen in gang die Simon dwingen zichzelf bijeen te rapen, niet alleen om een dreigende politiestaat af te wenden maar ook om lang genoeg in leven te blijven om dit te doen….” Dat is de synopsis van The Fox, een toch wel interessante thriller. Het is een film geworden die je als kijker toch wel aan het denken zet.

Big brother is watching you

Dat is het gevoel dat blijft hangen zodra The Fox is afgelopen. Hoeveel vrijheid willen wij opgeven om veilig te zijn? Is het beter/veiliger om onderdeel te zijn van een staat die alles van je weet? Kun je er dan op vertrouwen dat diezelfde staat echt handelt uit landsbelang of deze informatie achter de schermen ook hanteert om ons in de gaten te houden? Het is een actueel onderwerp met de sleepwet in het achterhoofd. Voor mij is het ook een onderwerp die altijd interessant blijft, mits de uitvoering goed is.

De film draagt ook treffende voorbeelden aan over het privacy-vraagstuk. Simon heeft in het begin van de film een gesprek met zijn collega Thijs in een café. Daar geeft hij haarfijn aan hoeveel bepaalde organisaties/bedrijven van ons weten, zonder dat we daar bij stil staan. Het is iets waar meer mensen op de hoogte van zouden moeten zijn. Deze thema’s worden verpakt in een onheilspellend en bij vlagen sinister jasje. Dat geeft de film wel een eigenheid die prima te verteren is.

Klein, maar niet verkeerd

Ik moest wel even wennen aan deze ‘kleinschalige’ film. Als kijker merk je dat namelijk aan alles. Als je echter in ogenschouw houdt dat regisseur Klaas van Eijkeren deze film middels crowdfunding heeft gemaakt, dan is het resultaat toch wel knap. Zeker ook omdat ik het idee heb dat de thema’s die van Eijkeren probeert te belichten goed overkomen. Morgan C. Jones (Game of Thrones) komt goed uit de verf in de hoofdrol. Er wordt bijna volledig Engels gesproken en dat heeft wel wat. Het is interessant om te zien hoe een personage als Simon Fox zich voort beweegt in ons kikkerlandje.

Als we het toch over Europol-agenten hebben: het is wel jammer dat het al snel duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit. The Fox kent niet echt geheimen. Bij vlagen is het misschien een beetje cliché en écht spannend wordt het niet. Toch is het een degelijke gemaakte film, die je aan het denken zet en je bij de les houdt. Daarom mag The Fox zeker gezien worden.

Met dank aan Pink Moon voor het beschikbaar stellen van een screener. Vanaf 30 november (2017) is The Fox te zien op VOD en vanaf 20 december is de film beschikbaar op iTunes.