The Belko Experiment (2016) [Recensie]

The Belko Experiment is een erg sadistisch experiment

Ga je net koffie halen in de kantine, hoor je opeens door de speakers dat je wellicht binnenkort je leven verliest. Ik heb weleens een prettigere werkvloer meegemaakt. Dit zijn vrij vervelende arbeidsomstandigheden. In The Belko Experiment maken de medewerkers van het bedrijf Belko het mee. Sterker nog, zij krijgen te horen dat ze binnen afzienbare tijd hun collega’s moeten vermoorden. Doen zij dat niet, dan zijn zij zelf niet meer hun leven zeker. Well damn… Een medewerker van Belko denkt dan al snel: ‘Als ik dit te horen kreeg bij mijn sollicitatiegesprek, dan had ik niet gesolliciteerd’.

Vechten voor je leven

Je kunt je dus wel voorstellen wat er daarna gebeurt. De overlevingsdrang van de mens komt naar voren. En de meedogenloosheid. Een lastig gegeven, want uit zelfpreservatie is de mens in staat tot verschrikkelijke dingen. Dat is hoogstwaarschijnlijk wat men ons wilt laten zien. Ik had deze film niet nodig om tot dat besef te komen. Toen mijn zoontje 1 was en ik even zijn papfles weghaalde, durfde ik daarna ook niet meer alleen met hem in één ruimte te zijn. Mensen doen nou eenmaal drastische dingen wanneer zij met hun rug tegen de muur staan. Een goed gegeven dus voor een horrorfilm. The Belko Experiment doet zijn best met dit gegeven. Het ‘enge’ zit ‘em ook in het feit dat mensen in zo een situatie worden geplaatst.

Verwacht verder geen jumpscares of andere horror-goodstuff. Dit is geen hoogvlieger in het genre. Bij mij smaakte het wat minder, omdat ik het nut er niet van inzag. Het is allemaal zo zinloos. The Belko Experiment zou zomaar een campagne kunnen zijn voor zinloos geweld. Dit is het ‘niet-omdat-het-moet-maar-omdat-het-kan-verhaal’. Wat de film ook een beetje dwarszit, is dat er niet echt iemand op het scherm te zien is waarvoor je wilt supporteren. Men komt snel in de penarie en daar is niks mis mee. Maar wellicht had de film 10-15 minuten langer kunnen duren, zodat we meer tijd konden doorbrengen met de personages. Zo hadden we in ieder geval een band kunnen opbouwen met enkele van de hoofdrolspelers.

Naar de slachtbank

Degenen die naar de slachtbank worden geleid, kunnen namelijk niet op mijn medeleven rekenen. Ze zijn simpelweg een nummertje. Wanneer werknemers akkoord gaan dat hun werkgever een soort van chip in hen implanteert, dan verdienen zij maybe ook dood en verderf. Corrigeer mij echter als ik ernaast zit. The Belko Experiment is toch redelijk vermakelijk, omdat de vaart er wel lekker inzit. Het is een snelle, hevige rit. Maar, of je in dit vehikel plaats moet nemen? Niet per se. Daarom is dit een film die ik eerder zou aanraden aan kijkers die het genre een warm hart toedragen.