The Artist (2011) [Recensie]

De magie van The Artist

George Valentin (Jean Dujardin) is in The Artist een ster in Hollywood. Hij heeft de wereld aan zijn voeten en scoort hit na hit. Alles verandert wanneer de studiobazen besluiten om een nieuwe richting op te gaan. Zij kiezen ervoor om in plaats van stille films nu talkies te produceren. Deze beslissing zet het leven van George op z’n kop.

The ups and downs van George Valentin

Wanneer de talkies in productie gaan, valt George’s leven uiteen. Hij gaat van één van de bekendste mensen in Los Angeles naar een nobody. De beelden die de regisseur daarvoor kiest zijn treffend. Wanneer zijn downfall begint, dan regent het. Zijn poster ligt op de grond en mensen lopen erover heen. In zijn laatste stille film verdrinkt hij in het drijfzand. Dit alles symboliseert de teloorgang van George. Hij verliest alles en ook zichzelf.

The Artist is een prachtige film. Ik dacht eerlijk gezegd dat deze stille film niks voor mij zou zijn, maar ik heb mij duidelijk vergist. De sfeer die de film oproept, de cinematografie, de muziek, de symboliek en de metaforen: het zorgt voor een plezierige kijkervaring. De film verwijst naar het oude Hollywood. Het brengt een ode aan het Hollywood van die tijd en aan het medium. Je kan zien dat deze film met liefde is gemaakt. Regisseur Michel Hazanavicius zet zichzelf hiermee op de kaart. De film bevat meerdere memorabele scènes en is een winner.

Een lust voor het oog

Het is Peppy Miller (Berenice Bejo), een grote fan van George, die hem uit het slop trekt. Zowel Jean Dujardin als Berenice Bejo spelen erg sterk. Het is mooi om te zien hoe zij een publiek weten te boeien door alleen hun expressie, mimiek en charmes. Dit is goed acteerwerk: overtuigend, charismatisch en met diepgang. Het is voor mij een hele fijne kennismaking met George Dujardin en Berenice Bejo. The Artist laat zien dat veel bombarie niet nodig is. Het kan klein zijn en evenveel impact hebben.

Ik vind het een realistisch portret van Hollywood. Een wereld waarin faam vergankelijk is. Vandaag ben je the biggest thing, morgen kun je een nobody zijn. Het is niet makkelijk om in zo een snel veranderende omgeving relevant te blijven. Dat wordt hier treffend belicht. The Artist is een moderne klassieker.