Takers (2010) [Recensie]

Takers pakken wat zij willen

In Takers krijgen vijf vrienden het aanbod om deel te nemen aan een overval. Met deze klus kunnen zij tussen de 25-30 miljoen dollar verdienen. Wat een routineklus zou moeten worden, verandert echter in een nachtmerrie. Wellicht hebben de heren het aan henzelf te danken, want normaliter wachten zij altijd een jaar voordat zij een nieuwe klus aannemen. Maar, dit… dit kunnen zij niet laten lopen. Dat brengt hen echter weer in het vaarwater van de politie. Dit zou weleens een klus te ver zijn.

Pak wat je pakken kan

Takers is een matige film. Jammer, want het geheel wordt gladjes en stijlvol in beeld gebracht. Regisseur Luessenhop weet duidelijk wat hij in beeld wil brengen. Dit zijn geen kruimeldieven, tuig of nietsnutten: dit zijn mannen die weten wat ze doen, stijlvol gekleed zijn, genieten van het leven en hun overvallen uiterst klinisch aanpakken. Als het script dat ook was, dan had Takers een veel betere film geweest. Het is jammer, want het is op zich een vermakelijke film waar veel gebeurt. De acteurs zijn ook niet verkeerd. Onder andere Idris Elba, Paul Walker, Zoe Saldana, Michael Ealy, Matt Dillon en Hayden Christensen hebben een rol te pakken. Aan de cast ligt het dus echt niet.

Takers is echter te ongeloofwaardig. De beginscène, waarin zij een bank overvallen, zet al meteen de verkeerde toon. Hoe zij weten te ontsnappen is just ridiculous. Het spreekt voor zich dat zij dit hebben uitgedacht, maar hiervoor zijn ze zo afhankelijk van de welwillendheid van hun ‘handlangers’, dat dit een gegeven is dat je niet kunt uitstippelen. Een dergelijke situatie is eerder geneigd te mislukken. De film gaat ook gebukt onder onnodige subplots die weinig tot niks toevoegen. Het meest schrijnende is dat er geen enkele diepgang in de personages zit. Alleen Ghost komt nog redelijk uit de verf. Het publiek leert hen niet kennen en krijgt ook geen hoogte van wat hen motiveert. Hierdoor laat het je koud wat er met hen gebeurt of wat hen nog staat te wachten. Voeg hierbij een slap einde aan toe en je hebt een matige film. Daar kan de aardige cast, de shoot-outs en een mooi in beeld gebrachte achtervolgingsscène niks aan veranderen.