Suicide Squad – 2016 [Recensie]

Dus dit is de Suicide Squad…

Ik kan een heleboel alinea’s aan deze film wijden voordat ik kom tot een conclusie. Dat ga ik niet doen. Suicide Squad is geen goede film. Ach, who am I kidding: Suicide Squad is een slechte film. Maar goed, onder leiding van Amanda Waller (Viola Davis) wordt er een speciaal team geformeerd dat de grootste dreigingen moet beteugelen. Want wat kun je doen als iemand met de mogelijkheden van Superman een balletje trapt voor het andere team. Dan sta je snel buitenspel. Dan moet je dus kwaad met kwaad bestrijden. Ondere andere Deadshot (Will Smith), Harley Quinn (Margot Robbie) en El Diablo (Jay Hernandez) worden vervolgens in het team gepropt. Wanneer (wederom) de wereld wordt bedreigd worden deze misfits van stal gehaald. Zij dienen hun leven te riskeren voor het groter goed. Zoals Harley op een gegeven moment zegt: ‘zoveel beters hebben zij ook weer niet te doen’.

Vijf redenen waarom je Suicide Squad halverwege al wilt afschrijven door het zwakke verhaal

1. De criminelen wordt beloofd dat zij uiteindelijk vrij zullen komen als zij meewerken. Wat natuurlijk onzin is. Dit soort gevaarlijke types worden nooit vrij gelaten. Het zijn bad guys, geen dumb guys. Toch lijkt het regelmatig of zij spelen voor team 2.
  2. Het team wordt strafvermindering beloofd. Dat terwijl de meesten toch al levenslang vastzaten. Met wat deze mensen op hun kerfstok hebben, slaat ook dit aanbod helemaal nergens op. Het slaat ook nergens op dat dit een plotmechanisme is om het verhaal te ontwikkelen.
  3. Amanda Waller dreigt het team regelmatig een kopje kleiner te maken. Daar is letterlijk maar een druk op de knop voor nodig. Er wordt dan ook halverwege de film terecht opgemerkt dat ze haar gewoon een kopje kleiner kunnen maken. Denk er eens over na… Het had makkelijk gekund. De film kan je nog zo doen geloven van niet, maar wat hebben de meeste van deze personages te verliezen? Ze heten natuurlijk niet zomaar de Suicide Squad.
  4. De manier waarop de schurk van de film uiteindelijk de schurk wordt is absurd. Dat gaat wel heel makkelijk, vooral als wij in ogenschouw houden dat dit een van de gevaarlijkste wezens is. Dat de schurk uiteindelijk ook flink blijkt tegen te vallen maakt het er ook niet beter op.
  5. Het verhaal is even schaars gekleed als Harley Quinn. Waarschijnlijk heeft het nog minder om het lijf. Je moet er duidelijk niet teveel bij nadenken anders resulteert dat in hoofdpijn en vertwijfeling. De emoji met dat vertwijfelde gezicht.

Hier is niet goed over nagedacht

Dat is wel waar het op neerkomt. Het is spijtig om te zeggen, maar de laatste superheldenfilms van DC zijn een puinhoop. Visueel is het allemaal wel dik in orde. Het verhaal laat echter nu al een aantal films te wensen over. Ook hier is het een flinterdun kapstok waar men een aantal dikke scènes aan ophangt en van denkt dat de fans ermee weg zullen lopen. Er valt bar weinig te genieten. Het is allemaal zo leeg. Zo zielloos. Ik heb mij redelijk vermaakt, maar de beloning als kijker blijft helaas uit. Er wordt opgebouwd naar een confrontatie met een schurk die dus nooit weet te boeien. Het meest schrijnende vind ik dat de film helemaal niets opmerkelijks doet. Het is dezelfde vermoeiende formule dat zo routinematig mogelijk wordt uitgevoerd.

De cast is dan weer wel gewoon degelijk. De grootste vraagteken wat dat betreft is het optreden van Jared Leto als The Joker. Waarom zit dit personage in de film? The Joker voegt werkelijk helemaal niks toe aan het verhaal. Gewoon nada! Margot Robbie’s rol wordt het meest geprezen. Ik ben echter niet echt onder de indruk. Het is een aardige rol, dat zeker. Voor mij blijft het daar wel bij. Zonder deze cast zou Suicide Squad in ieder geval helemaal niet de moeite waard zijn. Suicide Squad is een schoolvoorbeeld van ‘de trailer is beter dan de film’. Het verbaasd mij dan ook totaal niet dat de film zo slecht is ontvangen. Dit is toch wel (samen met zijn mattie Batman vs Superman) een van de teleurstellingen van het filmjaar 2016.