Revolutionary Road – (2008) [Recensie]

Revolutionary Road is een topfilm

In Revolutionary Road ogen Frank en April Wheeler voor de buitenwereld als het perfecte gezin. Echter, de buitenwereld weet niet dat de twee een façade ophouden. De relatie vertoont al enige tijd kleerscheuren en het wordt er niet beter op. Het stel is een middenklasse gezin, met twee kinderen en een woning in de buitenwijken. Wanneer beiden hun dromen niet gerealiseerd zien, gaat alles bergafwaarts.

Revolutionary Road is een topfilm. De film bezit een topcast, waarmee alle ingrediënten er zijn om een sterke film af te leveren. Dat wordt ook ruimschoots waargemaakt. Leonardo DiCaprio en Kate Winslet zijn weer samen te zien in een film na Titanic. Zij vertolken de rollen van Frank en April Wheeler. Beiden zijn perfect op dreef en acteren zoals er in een film geacteerd moet worden. Met diepgang, emotie, passie en overtuiging. Ze zetten perfect twee complexe karakters neer die in een geweldige sleur door het leven gaan. Allebei teleurgesteld in de richting waarin hun leven is gegaan. Allebei teleurgesteld in elkaar. Het leven had toch meer moeten zijn dan dit? Let ook op Michael Shannon. Shannon werd genomineerd voor een Oscar voor zijn rol. Voor mij is Shannon één van de betere acteurs van zijn generatie.

Wat Revolutionary Road goed maakt, is de pijn en teleurstelling die de twee met zich meedragen. Wanneer je leven niet loopt zoals je gehoopt had, kan dat veel problemen met zich meebrengen. Deze problemen kunnen een serieuze tol op een relatie eisen. De hopeloosheid waarin de twee zich bevinden en het proberen op te krabbelen na teleurstelling na teleurstelling, zijn issues waar velen mee te maken krijgen. Deze gevoelens kunnen niet anders dan impact hebben op de verstandhouding binnen een gezin. De film schetst ook een mooi beeld uit het leven in die tijd. En, je anders voordoen dan je bent of de schijn ophouden voor anderen is van alle tijden. Het gras is nou eenmaal altijd groener aan de overkant, toch?