Cru (2014) [Recensie]

Cru is zeker de moeite waard

Al vroeg in de film klopt de vader van Marshal Ogden (Keith Robinson) bij hem aan. Niet uit belangstelling, maar om wat geld los te weken van zijn zoon. Wanneer Marshal zijn vader confronteert met de rol die hij heeft gespeeld in zijn leven, weet zijn vader het ook nog zo te brengen dat zijn absentie goed was voor zijn zoon. Het vaderschap en wat het betekent om een vader te zijn, is een thema wat nog regelmatig zal terugkeren in het vervolg van Cru. Ik ben pas geleden ook vader geworden. Een mini Meneer Vevie fleurt al een paar maanden ons huishouden op. In mijn nachtrust is gewelddadig ingebroken. De kleine man houdt mijn nachten vaak gegijzeld. Dat valt mij regelmatig wel zwaar. That’s the truth, the whole truth and nothing but the truth. Ondanks dat ik nog maar een paar maanden het voorrecht heb om van zijn aanwezigheid te genieten, ben ik superblij en trots om vader te zijn. Ik kan mij dus ook moeilijk voorstellen dat mannen moedwillig hun verantwoordelijkheid ontlopen.

Vriendschap is ook een belangrijk thema in Cru. De film draait om vier vrienden die uit elkaar zijn gegroeid na een tragisch auto-ongeluk. Door dat ongeluk is hun leven drastisch veranderd. Kansen zijn verloren gegaan, carrières zijn beëindigd en hun vriendschap is niet meer. Waar Marshal uiteindelijk een succesvolle jurist is geworden, heeft Richard (Richard T. Jones, Narcos) zijn droom om te spelen in de NBA in duigen zien vallen. En waar Eric (Antwon Tanner) zich heeft verloren in het verwekken van meerdere kinderen bij meerdere vrouwen, is het Adisa na het ongeluk juist niet meer gegeven om kinderen te krijgen. Ik kan mij voorstellen dat zoiets een blijvende nasleep zou hebben op mijn leven. Het ongeluk achtervolgt hen dan ook na twintig jaar nog steeds. Het is het moment dat hun leven heeft gedefinieerd. Hoe ga je met zoiets om? Nu Marshal te horen heeft gekregen dat hij kanker heeft, probeert hij zijn oude vriendengroep weer te herenigen. Maar staan zij daar wel voor open? Is er niet teveel gebeurd om de draad weer op te pakken?

Ik heb zelf al bijna twintig jaar dezelfde vrienden. Wij zijn samen opgegroeid en samen volwassen geworden. Het is grappig om te zien dat iedereen nu in de fase huisje, boompje en in sommige gevallen beestje is. Dat is in Cru ook het geval. Een aantal mannen zijn vader, of proberen dat te worden. Het mooie aan deze film is hoe vriendschap en het vaderschap als een rode draad loopt door het leven van de mannen. De film vertelt geen nieuwe verhalen, maar het zijn verhalen die herkenbaar en realistisch zijn. Vriendschap kan verwateren, mensen kunnen uit elkaar groeien. Op een gegeven moment gaat iedereen zijn eigen weg. Hoe herstel je dan banden die je zelf jarenlang niet hebt aangehaald? Het vaderschap is geen gegeven, het is een voorrecht. Wat jij als vader hiermee doet, ligt in je eigen handen.

Het is natuurlijk wel cliché dat Marshal pas na dit verschrikkelijk nieuws contact legt met zijn oude vrienden. De situatie waarin hij zit en waarom hij het doet is begrijpelijk. Maar wanneer je erachter komt hoe belangrijk deze mannen voor hem zijn, vraag je je af waarom hij deze stap niet eerder heeft gezet. Net zoals het cliché is hoe de relatie tussen Marshal en Richard verloopt. Wat dat betreft is de ‘het leven is kort, dus laat het niet aan je voorbij gaan’ boodschap overduidelijk. Dat had misschien wat subtieler gebracht mogen worden, maar het wordt gelukkig nergens storend.

Cru is een geslaagde film geworden door de acteurs die het beste maken van het materiaal. Het is een kleine intieme film die geen moment verveeld. Het is een coming-of-age film met een mooie boodschap. Misschien zelfs een Kleenex-film voor de wat sentimentelere kijkers onder ons. De film stelt de vraag wat succes en rijkdom is en wat het uiteindelijk betekent. Is financiële rijkdom meer waard dan de rijkdom van het hebben van een gezin. Is het hebben van geld belangrijk, als je uiteindelijk niemand hebt waar je dat mee kunt delen. Daar weet ik zelf wel het antwoord op. Wees eerlijk en open tegen de mensen die je liefhebt. Je hebt hen namelijk lief voor een reden. Cru is een aanrader.