Beyond the Lights (2014) [Recensie]

Beyond the Lights is een heerlijke film

Soms hebben kinderen een harde hand nodig om hun potentie te benutten. Maar wat kinderen vooral nodig hebben is liefde/affectie. Warmte… en een aai over de bol wanneer zij dat nodig hebben. Het is echt zo dat iets dichterbij komt als je het zelf hebt meegemaakt óf er zelf over kunt oordelen. De jonge versie van Noni wordt tweede bij een talentenjacht. Haar moeder (gespeeld door Minnie Driver) feliciteert haar niet eens, maar geeft aan dat de eerste plaats het enige is dat telt. Ik ben niet naïef, meedoen is niet belangrijker dan winnen. Misschien voor mensen die nooit winnen, maar voor winnaars telt maar één ding. De moeder van Noni is een winnaar, zij is een overlever. Het vervelende is dat zij haar eigen tekortkomingen projecteert op haar dochter. In Beyond the Lights gebruikt zij haar dochter om haar eigen leven te upgraden. Wat haar dochter wilt, wat er bij haar speelt, registreert niet bij haar. Het resultaat is een volwassen Noni (Gugu Mbatha-Raw) die een constante druk voelt. Die alleen maar mensen om haar heen heeft die haar zien als object. Voorheen zou ik denken: ‘tja, die dingen gebeuren’. Nu denk ik, terwijl ik naar mijn kindje kijk, dat dit soort mensen een rotschop nodig hebben.

Elke ouder heeft doelen/verwachtingen voor hun kids. Het gaat echter altijd om hoe je dat probeert te verwezenlijken. Beyond the Lights laat zien hoe destructief iemand kan worden wanneer een leven wordt geleefd waar hij/zij zich niet prettig bij voelt. De volwassen Noni is nu namelijk een veelbelovende belofte in de muziekwereld. Haar eerste drie singles werden nummer één hits. De release van haar eigen album staat voor de deur. Maar Noni is niet happy. Noni gaat gebukt onder de constante druk, de verwachtingen en de eisen van de wereld waarin zij zich beweegt. Op een moeilijke avond probeert zij zichzelf van het leven te beroven. Gelukkig wordt zij tegengehouden door de jonge politieagent Kazaam ‘Kaz’ Nicol (Nate Parker, Red Tails). Vanaf dat moment bouwen de twee een relatie op die eigenlijk gedoemd is te mislukken. Kaz droomt van een leven als politicus, terwijl Noni in de bloei van haar carrière zit. Maar you know: opposites attract.

Het verhaal dat Gina Prince-Bythewood hier presenteert is bekend qua thema, maar de uitvoering klopt gewoon. Belangrijk is de band die Noni en Kaz hebben met hun ouders. De film gaat mede over het kunnen voldoen aan de verwachtingen die zij van hun kids hebben. Blijf je daar in volharden, of geef je je kinderen de ruimte om hun eigen pad te bewandelen; om hun eigen keuzes te maken? Haar laatste film (als regisseur) dateert alweer uit 2008. Dat terwijl zij met Disappearing Acts en vooral met Love & Basketball uitstekende films heeft afgeleverd. Prince-Bythewood heeft er een handje van om herkenbare en sympathieke personages te presenteren. Het zijn humane personages die je als kijker graag ziet. Waar je als kijker een band mee opbouwt. Het is echt jammer dat Prince-Bythewood niet meer films maakt.

Gugu Mbatha-Raw is voor mij echt een ontdekking als Noni. De machteloosheid, de hopeloosheid en de drang naar een gezond klimaat voor haarzelf: Mbatha-Raw vertaalt het uitstekend naar het scherm. Het is een prachtige vrouw die perfect gecast is in deze rol. Mijn nieuwe crush is bekend! Het zou zo een popster kunnen zijn. Tijdens het kijken denk je: ‘deze dame zou in meer films te zien moeten zijn’. Dan ga je naar IMDB en dan zie je een hele rits aan films waar zij in zal verschijnen, met de grootste namen. I ain’t mad at that! De chemie tussen haar en Nate Parker is duidelijk aanwezig. Mbatha-Raw is duidelijk de ster van de film, maar Parker stelt zeker niet teleur. Hun relatie wordt significant voor de kijker. Je hoopt dat hun relatie standhoudt. Als dit type film daar in slaagt, dan is de film geslaagd. Want, daar gaat het natuurlijk om. Het zijn verhalen over twee tegenpolen die samenkomen, tegenslag ondervinden en samen proberen te vechten voor hun liefde. Als hun liefde je dus niet interesseert, dan kan de film de container in.

Beyond the Lights is een film die je kunt toepassen op elke getroebleerde popster van dit moment. Faam, en de aandacht die daarmee gepaard gaat is niet makkelijk. Hoeveel sterren hebben wij er al niet aan onderdoor zien gaan? Je moet dan ook verder kijken dan de spotlights. Verder dan de glitter en glamour. Wat zijn de bright lights waard, als je van binnen leeft in duisternis? Sterren zijn ook mensen van vlees en bloed. Mensen met dromen en idealen. Wij nemen alleen vaak niet de tijd en moeite om dat te zien. Kaz Nicol en Beyond the Lights doen dat wel. Dat zou jij ook moeten doen! Doe dat samen met Beyond the Lights.