Prometheus (2012) [Recensie]

Prometheus valt flink tegen

In Prometheus vindt een groep wetenschappers aanwijzingen dat er meer leven is in het universum. Hierop worden zij uitgenodigd om op een verre planeet onderzoek te doen naar deze nieuwe bevindingen. Daar stuiten zij op angstaanjagende ontdekkingen die het einde van de mensheid kunnen betekenen.

Prometheus is een prachtig vorm gegeven film die visueel extreem hoogstaand is. Ridley Scott tovert zoveel mooie plaatjes en scènes voor, dat het bijna duizelingwekkend wordt. De details waarmee dit gedaan wordt, laten zien wat voor een visionair Scott is. Iets wat hij ook met de eerste Alien en Bladerunner liet zien. Het ruimteschip van de wetenschappers is prachtig en zo ook het landschap van de planeet die zij aandoen.

Het acteerwerk is over het algemeen sterk; vooral Michael Fassbender laat acteerwerk van de bovenste plank zien als David. Hij brengt David koel, koud en afstandelijk. Zonder emoties en enige binding. Als een robot, wat zijn personage ook is. Noomi Rapace is niet onverdienstelijk in een rol die haar vast meer werk zal opleveren in Hollywood. Toch vond ik haar niet altijd even overtuigend, aangezien ik vond dat zij in sommige scènes wat genuanceerder mocht overkomen.

Toch is Prometheus niet geworden wat ik ervan gehoopt had. Dit ga ik niet toeschrijven aan mijn eigen verwachtingen, maar eerder aan de directie die de film neemt. Althans, die scriptschrijvers Jon Spaihts en Damon Lindeloff kiezen. Zij leiden de film ergens naar toe, maar tot een hoogtepunt komt het nergens. De film mist de nagelbijtende spanning waar, vooral, de eerste twee Alien-films om bekend staan.

De film stelt wel een aantal vragen over het ontstaan van de mensheid, de evolutie van de mens en de vele vragen die het veelal onbekende universum nog voor ons oproept, maar laat teveel in het midden. Klaarblijkelijk omdat het lijkt dat er nog een vervolg zal komen, maar een wat strakker script had de redding voor Prometheus kunnen betekenen. Er zijn een aantal dingen, wat karakters in de film betreft, die niet even consequent zijn uitgevoerd. Hiermee doel ik op wat er met verschillende personages gebeurt, nadat zij aan dezelfde omstandigheden zijn blootgesteld.

En Charlize Theron… Charlize, jij had deze film gerust over mogen slaan! Ik weet niet of het de bedoeling was om met een robot-achtige tred, met de armen stijf langs het lichaam, rond te lopen. Ik weet al helemaal niet of het de bedoeling was om alleen als obstakel te fungeren. Hoe dan ook, Theron brengt niet wat je zou verwachten van een actrice van haar kaliber.

Prometheus is door deze elementen een polariserende film geworden. Dit is hét type film die erg uiteenlopende reacties zal ontlokken. Door de regie van Scott is de film toch nog de moeite waard, maar er had gewoon zoveel meer ingezeten.