Pariah (2011) [Recensie]

Het moeilijke leven van een Pariah

Een overbeschermende moeder, een vader wiens engeltje je bent, sociale druk, sociale dwang en komen uit een christelijk gezin. Vertel je ouders dan maar dat je lesbisch bent. Voor die opdracht staat Alike in Pariah. In de film zien we hoe Alike vecht met zichzelf en voor haar identiteit. Ze verwisselt haar kleren op school en gaat s’avonds stiekem naar een lesbische club. Haar beste vriendin is openlijk lesbisch en Alike’s moeder zint dat allerminst. Pariah is een coming-of-age verhaal. We zien hoe Alike door verschillende omstandigheden zichzelf leert omarmen en leert leven met wie zij is.

Een belangrijke film

De film wordt langzaam opgebouwd, maar verveelt geen moment. Daarvoor zijn de acteerprestaties te goed. Adepere Oduye, een actrice die ik nog niet kende, maakt indruk. Ze weet sympathie op te wekken en is likable. Tijdens het kijken hoop je dat alle stukjes voor haar op z’n plek vallen. Ze overacteert niet en vervalt niet in teveel sentimenteel gedoe. Dat zou de film alleen maar aan kracht laten inboeten. Ook Alike’s moeder (Kim Wayans) speelt sterk. Zij speelt een overbeschermende en strenge moeder. Mama weet eigenlijk dat haar dochter lesbisch is. Zij probeert er alles aan te doen om Alike ‘vrouwelijk’ te maken. Pariah is een film over geïsoleerd zijn en buitengesloten worden. Vooral in de personages van Alike en haar moeder, voel je dat. Maar het gaat vooral over om als mens geaccepteerd te worden voor wie je bent en de keuzes die je maakt. Erkenning van wie jij bent als persoon. Dat maakt het een krachtige film met een universele boodschap.

De regie van Dee Rees valt te prijzen. Dit onderwerp kon makkelijk vervallen in een tranentrekker of in sentimentele activiteiten, maar dat wordt het eigenlijk nergens. Tel daarbij een aantal memorabele scènes bij op en dan kun je constateren dat zij een indrukwekkende film heeft afgeleverd. De enige vorm van kritiek die ik kan uiten is op de relatie tussen Alike en Bina. Hun ‘relatie’ lijkt te zijn toegevoegd om dramatisch effect toe te voegen in het leven van Alike. Dat is geen probleem, want het gaat natuurlijk ook om de relaties die Alike opbouwt. Het is jammerlijk omdat hun relatie geforceerd overkomt en voor mij weinig toevoegt. Dat is jammer, maar het neemt niet weg dat Pariah een aanrader is.