My Week with Marilyn (2011) [Recensie]

Het was gezellig, My Week with Marilyn

In My Week with Marilyn is Colin assistent bij de productie van Marilyn Monroe’s nieuwste film. Het is een baan in de filmwereld en dat was wat hij altijd ambieerde. Zijn taak is om op Marilyn te letten en om ervoor te zorgen dat het haar aan niks ontbreekt. Hij bouwt na verloop van tijd een band op met Marilyn en wordt de enige, op dat moment, waar zij op durft te vertrouwen. Dit is zijn verslag van zijn tijd met Marilyn Monroe.

Betoverend

My Week with Marilyn is de Michelle Williams show. Het is nog steeds moeilijk te geloven dat het meisje dat Jen Lindley speelde in Dawson’s Creek, de actrice is geworden die zij nu is. Williams is betoverend als Marilyn en het is moeilijk om een andere actrice te zien in deze rol. Ze geeft Marilyn precies het sensuele en verleidelijke waar de echte Marilyn Monroe om bekend stond. Haar personage is fragiel en kwetsbaar, waardoor een andere kant van miss Monroe wordt belicht. Marilyn wordt neergezet als een normaal persoon. Een persoon die ook haar angsten heeft, onzeker is en lijdt aan faalangst. Natuurlijk, ze blijft Marilyn Monroe, maar ze is tegelijkertijd ook een normaal mens van vlees en bloed. Just like the rest of us. Slim, want het is een interessante insteek geworden.

Dat Eddie Redmayne’s Colin voor Marilyn valt daar kijk je niet van op, want wie kan zo een verleidelijk iemand weerstaan. Dat hij daarvoor Lucy (Emma Watson) aan het lijntje houdt, is niet bijzonder sympathiek. Maar, hey: het is een dirty game. Het is wel Marilyn Monroe! De ster van de film is natuurlijk Williams, maar ook Kenneth Branagh levert sterk werk af. Zijn personage is de perfecte tegenhanger voor die van Williams. Hij is de voice of reason en degene die Marilyn wat tegengas probeert te bieden. Haar naaste omgeving hemelt haar alleen maar op, maar zijn personage en Colin zijn de enige die de waarheid durven te spreken.

Faam en geluk

Op een gegeven moment gaat Colin er vanuit dat iemand als Marilyn altijd gelukkig moet zijn. Hij zegt: Ofcourse, why wouldn’t you be? You’re the biggest star in the world. Na het zien van My Week with Marilyn weet je wel beter. Buiten de eerder genoemde acteurs bezit de film een sterk ensemble. Judi Dench, Dominic Cooper, Emma Watson en Julia Ormond hebben ook rollen bemachtigd. Is dit een perfecte film? Nee, dat niet. Er had soms wat meer pit in de film mogen zitten. Ik vind de pacing (het tempo en de opbouw) niet optimaal. Wat meer scènes die er écht uitspringen, had het een nog betere film gemaakt. Het is echter gewoon een goede film, die vooral door het sterke acteerwerk de moeite waard is.